Между 130 и 170 супермодерни и умни светофара не само ще контролират движението, но ще снимат за превишена скорост по ключовите кръстовища в столицата. Новите устройства ще пресмятат средната скорост между две кръстовища и ако тя е по-висока от позволената, ще подават сигнал на камера, която ще снима за нарушители.Устройствата са част от интелигентната система за управление на трафика в София, която трябва да е готова догодина.
„Теоретично камерите могат да следят не само за превишена скорост, но и за минаване на червено, спиране на пешеходна пътека и всякакъв тип нарушения, включително издирване на откраднати автомобили”, обяснява зам.-кметът по транспорт Любомир Христов, съобщи монитор. Подобен тип системи управляват трафика и дебнат за нарушители в редица европейски градове.
„Направихме няколко работни срещи с община Букурещ, Истанбул и Виена, от които почерпихме опит. Мисля, че с реализирането на системата ще успеем да се справим с този тип нарушения”, изрази оптимизъм Христов. Той посочи, че общината е провела работни срещи и със СДВР.
„Те ще могат да включат софтуера си към нашата система и по този начин да санкционират шофьорите”, уточни Христов. Според него трябва да се намери и по-облекчена процедура за налагане на санкции.
Поставянето на новите устройства в града ще започне в края на март, като до края на годината трябва да заработят и първите 100. „До следващото лято цялата система трябва да бъде завършена”, обеща зам.-кметът.
Всички умни светофари ще се следят денонощно в Центъра за управление на трафика, който трябва да е готов през май. В него различни експерти и пътни полицаи ще дебнат за нарушители, но ще следят и движението по софийските улици.
Умни светофари ще ни позволят да минаваме и три пъти по-бързо през 170 ключови кръстовища. „Ако преди от точка А до точка Б сме стигали за 10 минути, интелигентната система за управление на трафика ще намали времето за преминаване най-малко до 7 минути”, даде пример Христов.
В пътната настилка на улиците и булевардите, водещи към центъра на София, ще бъдат монтирани тензометрични датчици. Устройствата ще се поставят на двеста метра и ще броят колите. По този начин светофарите ще пропускат първо автомобилите по булевардите с по-интензивно движение. Така ще бъдат отпушени и тапите по тези кръстовища.
„С реализацията на проекта ще се спестят и 1 млн. лв. годишно от въглеродни емисии заради по-малкия престой в задръствания”, каза Христов. Освен това ще намалее между 7-9% консумацията на гориво за автомобилите. По този начин инвестициите в новата система ще се отплатят косвено през следващите 7-8 години.
Самата система ще може да се експлоатира най-малко 10-15 години. Инвестициите за модерната система за управление на трафика ще се реализират със заем от Европейската инвестиционна банка. Освен системата с 80 млн. лв. общината ще закупи допълнително 110 единични дизелови автобуса и 5 нови трамвая.
TrafficNews.bg