Новите правила за събиране на пътни такси при тежкотоварния превоз и автобусите все още не са влезли в сила. Въпреки че системата трябваше да започне работа през 2019 година, тя бе отложена на няколко пъти и към този момент дедлайнът ѝ е определен за 1 март 2020. Причината за многократните отлагания не се изчерпва до липсата на технологична готовност за въвеждането на системата за тол таксуването, а се базира и на недоволството на бизнеса.
В предходните месеци превозвачите изказаха своите опасения по отношение на новата система за събиране на пътни такси на база изминато разстояние при ППС с обща технически допустима максимална маса над 3,5 тона. Техните доводи от една страна обхващаха икономическите резултати от тол-а, а от друга се съсредоточиха върху непрецизираните текстове от нормативната рамка.
Основните размирни пунктове между държава и транспортния бранш бяха по отношение на тарифите и обхвата на тол таксуването. Дори към момента все още няма финална версия за ставките за заплащане на различни пътища и различни ППС-та, нито за обхвата на пътната мрежа, която ще бъде платена. Факт е обаче, че и двете основни неизвестни в тол таксуването вече са почти избистрени.
Ако за бизнеса обаче тол-а ще означава повече разходи, обезателно и логично е притеснението на обществото за увеличение на цените на стоките и услугите. Според председателя на Камарата на автобусните превозвачи Васил Пиронков няма да доведе до поскъпване на билетите за автобусен транспорт.
Причината за това е исканата от тях и почти категорично извоювана 0-лева ставка за пътническия превоз, сключен по договори с общини или с държавата. На практика това означава, че автобусът, който се движи от София до Пловдив по спечелена обществена поръчка или конкурс на общината, ще продължи да го прави дори на по-ниска цена, тъй като винетният стикер, за който се плащаше до момента, отпада.
„Специално за автобусните превозвачи успяхме да доведем почти до финал автобусните превози, които имат сключен договор за община или държава да бъдат с 0-лева ставка. Тези автобуси, които извършват специализиран или случаен превоз, ще бъдат по утвърдените тарифи“, посочи Пиронков, който е един от радетелите на идеята.
Той обясни, че специално за автобусните превозвачи тол системата в договорения вид и с условието за 0-лева ставка за пътническите превози, сключени по договор с общини или държава, ще бъде облекчение.
Настоящата винетна система задължава фирмите да плащат за лоши пътищата, за оборудват всяко свое превозно средство с винетен стикер, дори да е от резервните автобуси. При тол системата се плаща за изминато разстояние само за автобуса, който е пуснат в движение за конкретния маршрут и разбира се за всички пътища без оглед тяхното състояние.
Васил Пиронков изказа предположения, че ако обхватът и тарифите бъдат гласувани в този им вид, едва ли ще се стигне до поскъпване на услуги и стоки за потребителите. Особено важно е това по отношение на междуградските превози, които обикновено са по дългосрочни договори с общинските власти. Той поясни, че внедряването на тол системата е положителна стъпка за инфраструктурата в България, тъй като чрез събираемостта на такси ще се поддържат и рехабилират пътищата.
Повече за тол системата и как новите портални рамки ще засегнат всички шофьори на леки автомобили, вижте тук: