Шефът на КАТ-Пловдив Радослав Начев коментира незаконните гонки, катастрофите и другите проблеми по пътищата на Пловдив и региона. 

Интервю пред радио Фокус:

- Пловдив е на едно от първите места по броя на пътнотранспортни произшествия в страната. Напоследък, обаче зачестяват и произшествията на пешеходни пътеки, има и загинали. Какво сочи статистиката? И каква е причината за тези произшествия?

- От началото на годината до 13 август са възникнали 19 пътнотранспортни произшествия с един загинал от онази вечер на бул. „Никола Вапцаров” и 18 пострадали пешеходци. Основната причина за възникването на тези произшествия на пешеходните пътеки е отнемането на предимството на пешеходец. Всички знаем, че пешеходците са с предимство, когато пресичат на посочените от закона места. 

- Специално внимание бе отделено за това, имаше тематични акции на КАТ по този повод, но културата на шофьорите за съжаление все още не е на ниво.

- Ами да, за съжаление културата на шофьорите е такава. Но, според мен, нещата трябва да тръгнат от един много по-ранен етап на възпитание, още от ранна детска възраст. На първо място ролята на семейството – първите насоки за пътна безопасност. След това в детските градини и училищата – занятия, семинари, ролеви игри на тема „Пътна безопасност”. На следващо място вече идват фирмите за подготовка на кандидати за водачи на моторни превозни средства. Там според мен трябва контрола да бъде по-засилен, както и пред държавните органи за придобиване на правоспособност в лицето на ДАИ. И на едно от последните места за съжаление идва и контрола, осъществяван от служителите на „Пътна полиция” чрез налагане на предвидените по закон наказания, с цел превъзпитание на водачите, за да спазват Закона за движение по пътищата.

- Пешеходците също носят вина.

- Да, пешеходците също носят вина, защото доста често пресичат на непозволени места и стават причина за възникване на пътнотранспортни произшествия. По вина на пешеходци на територията на областта от началото на годината са възникнали 17 произшествия с 2 убити и 16 пострадали.

- Достатъчно силни ли са санкциите по закон или, трябва нещо да се промени?

- Санкциите не са малки. За отнемане на предимството на пешеходец, без да има възникнало пътнотранспортно произшествие, глобата е 100 лева. Не смятам, че глобата е малка, но може би трябва да се промени начина и механизма за налагане на наказания, така че наказанието да достигне по-бързо до нарушителя, а не да имаме тромав административно-наказателен процес, както е в момента, за съжаление.

- За пешеходците също е предвидена глоба.

- Да, за пешеходците има глоба от 20 лева за неправилно пресичане, а когато е с опасност за движението и за предизвикване на пътнотранспортно произшествие – глобата е до 50 лева. 

- Все повече деца стават жертви на пътя. Как да предотвратим това, каква трябва да е превенцията?

- Трябва да се работи още от ранна възраст с децата. Да им се кажат елементарните неща за пресичане, че трябва да се огледат. Местата за игри в летните сезони, когато децата са във ваканция, също трябва да бъдат много добре определени. Местата за управление на велосипед също трябва да са там, където няма концентрация на автомобили, за да можем да предотвратим всякакъв вид рискови инциденти с участието на деца. Знаем, че децата са неконтролируеми, често излизат внезапно на платното за движение. Затова водачите е нужно да управляват с повишено внимание на места, където играят деца. Това е предимно в населените места и в жилищните зони.

И сега по въпроса за гонките. Провеждат ли се в Пловдив гонки и къде най-често?

- Въпросът за гонките тръгна от инцидента в Лесидрен. В Пловдив такива съмнения се зародиха след инцидента на бул. „Никола Вапцаров” в Пловдив, преди дни, когато блъснаха преминаващ на пешеходна пътека и той почина. Хората казаха, че на булеварда се правят нерегламентирани състезания. Но след справка, направена от наша страна, се оказа, че нямаме нито един получен сигнал от гражданин за подобна проява. Сигнали се получават за други булеварди. В тази връзка ние ежеседмично организираме СПО между наши служители и служители на районните управления с цел предотвратяване и пресичане на подобен вид прояви. Пристигайки на място ние установяваме лица, които са се събрали и пребивават на бензиностанциите, най-често с цел провеждането на такива състезания. Естествено, никой от тях не си признава точния повод за събирането и участието, но казват, че се събират за да си показват автомобилите и да си говорят за тях. Въпреки всичко, на всички водачи на МПС, които се намират там, се извършва обща полицейска проверка и писмено се предупреждават по Закона на МВР да не участват в какъвто и да е било вид такива прояви. При евентуално следващо засичане и констатиране, че не изпълняват полицейското разпореждане, се налагат санкции по Закона на МВР.

- Искате да кажете, че ако няма хора, които да свидетелстват, няма как това да бъде хванато?

- Да, за съжаление. Законът за административни нарушения и наказания задължително предвижда при налагането на санкция и съставянето на акт да има свидетел-очевидец. И когато ние не разполагаме с такъв свидетел, няма как да наложим и административно наказание.

- А има ли наложени такива до момента и кои булеварди имахте предвид като казахте, че има сигнали за гонки?

- Имам предвид, че най-често се събират на „Кукленско шосе” , на „Пещерско шосе” и на бул. „Санкт Петербург”, където се събираха миналата година. Скоро не сме получавали сигнали. При всеки получен сигнал,независимо дали провеждаме СПО или не, се реагира. Основно нашата цел е да не допуснем такава проява по уличната мрежа. Има също така едно погрешно разбиране от страна на гражданите, че ако някой е минал със скорост над максимално допустимата в населено място с малко по-шумен автомобил, се извършва нерегламентирано състезание. Това е просто движение с превишена скорост. 

За бул. „България” има ли подавани сигнали?

- За бул. „България” нямаме подаден сигнал за организирането на подобни мероприятия. 

- А камерите до каква степен помагат в такива случаи?

- Камерите помагат дотолкова, доколкото можем да установим по регистрационния номер собственика на автомобила и в последствие водача му и да наложим санкция за движение със скорост над максимално допустимата. Но понятието „провеждане на нерегламентирано състезание” е свързано и със затваряне на част от уличната мрежа, или уличното платно. Тоест, в този вид прояви трябва да се намери организатора на тази проява. Участниците могат да бъдат санкционирани единствено за превишена скорост.

- И все пак, има ли наказани досега за организиране на гонки?

- Ако се върнем назад във времето, имаме няколко наказани, като повтарям, че нашата цел е да не допуснем провеждането, а не да се провеждат и след това да ги наказваме.

- Беше изказано мнение, че това деяние трябва да се криминализира? И Вие ли мислите така?

- Може би е редно да се криминализира като деяние, но това вече зависи от хората в парламента, които творят законите. Ние просто ги прилагаме такива, каквито са. Но с цел гарантиране живота и здравето на всички участници в движението може би е редно такъв вид прояви да бъдат криминализирани, тъй като са изключително опасни.

- Какъв е профилът на нарушителите и по кое време на денонощието се правят гонките?

- Най-вече в тъмната част на денонощието, като всички са предимно млади хора, на възраст между 20 и 30 години.

Още новини ТУК

TrafficNews.bg