Между 1500 и 2000 служители на БДЖ може да бъдат съкратени, ако бъде орязана субсидията на железопътната компания, както се предвижда в бюджета за следващата година. Според миналия на първо четене закон вместо 180 милиона лева, БДЖ ще получи 140 милиона лева. Това ще доведе не само до драстични съкращения на персонал, но и отпадане на 200 влака от разписанието. Това обяви транспортният министър Ивайло Московски пред депутатите от парламентарната комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения. Отговорът на синдикатите е, че няма да допуснат подобни съкращения и са в готовност за стачни действия.

С 40 милиона по-малко ще получи като субсидия БДЖ през следващата година. Причината е, че тези пари ще бъдат пренасочени към погасяване на дълговете към кредиторите на дружество, съобщи "Дарик". Транспортният министър Ивайло Московски призова депутатите от комисията по транспорт да съдействат за осигуряването на средства, защото в противен случай ще се стигне до драстични съкращения на служители и влакове.

„В момента при това състояние, в което е намален бюджетът, означава около 1500-2000 човека плюс около 200-220 влака. Вероятно не можем да го направим - първо, има подписано от миналата година, че не се позволяват рестриктивни мерки без съгласие на синдикатите", заяви Московски.

Петър Бунев от синдиката на железничарите коментира, че браншът е абсолютно несъгласен с подобни съкращения и ще започнат масови стачки. Бунев уточни, че още преди държавният бюджет да бъде гледан на първо четене, депутатите са били уведомени какво ще се случи, ако бъде орязана субсидията на БДЖ:

„Категорично казвам, че това няма да бъде прието от нас и ние ще направим всичко възможно това да не се случи с всички видове позволени от закона средства - митинги, стачки, какво и ще да бъде. Ще бъдем подкрепени и от хората, които ще бъдат лишени от транспортната услуга. Просто хората още не знаят, че ще им отменят влаковете и когато се събудят една сутрин и отидат на гарата, ще видят, че влака го няма. Така се върнаха влаковете, когато ги бяха спрели. Започнаха да лягат по линии, да не пускат влаковете. Това очаквам да се случи в страната".

По думите на Ивайло Московски при настоящото положение от разписанието ще трябва да отпаднат 200 от общо 660 пътнически влака, като това ще бъдат доказано губещите влакове.

Ако обаче бъдат спрени толкова много влакове, това неминуемо ще доведе до загуба на поне още 20 милиона каза Петър Бунев.

„Ние влизаме в една спирала надолу, при която е безсмислено да съществуват железниците с 400 влака. То това е безсмислено, а ние ще обезсмислим и ОП „Транспортна практика", защото ще влага Европа 1,5 евро в Национална компания „Железопътна инфраструктура", при положение че няма да има трафик. Те се влагат, за да има влакове, за да има трафик на влакове", допълни Бунев.

Синдикатите изразиха надежда, че сумата за субсидията на БДЖ ще бъде преосмислена между първо и второ четене на закона за държавния бюджет.

TrafficNews.bg