До месец пловдивчани ще могат да се запознаят с проекта за визията на Централна гара. Тя ще бъде възстановена максимално в автентичния й вид, като за целта от архив във Виена сме изискали чертежи на гарата и площада от преди 100 години, съобщи концесионерът на съоръжението Миролюб Столарски.

Сградата е паметник на културата и в момента проектът е внесен за съгласуване в Националния институт за недвижимо културно наследство (НИНКН). След като бъде дадена зелена светлина, ще започне същинският ремонт, уточни той пред Дарик.

Според Столарски е необходима спешна промяна в законодателството в насока паметници на културата, тъй като процесът по одобряването на проекта за възстановяване на Централа гара продължава вече година и половина.

За изпълнението на рехабилитацията и възстановяването на Централна гара ще бъде обявен конкурс за изпълнители. В момента продължава разчистването на старите постройки.

Концесията предвижда изграждане на автогара, хотелска част, мултифункционален център с офисна и търговска част, зала за концерти и постановки, голям паркинг за автомобили.

Прочутата Царска чакалня в момента е затворена. Преди време тя е използвана за склад, като за съжаление в годините тя буквално е съсипана, заяви още Столарски. След нейното възстановяване, тя ще бъде изложена за посетители, ще бъдат показани и прочутите витражи.

Инвестициите, които ще направи ДЗЗД "Железопътна гара – Пловдив" за четирите години са в размер на 13,5 млн. лева с ДДС. Приходите за държавата от следващите 35 години на концесия ще бъдат 60 млн. лева. В сдружението влизат автобусната компания на Миролюб Столарски "Карат-С" (с 95% дял в него) и строителната фирма "Биад-С" на председателя на Българската камара на строителите Светослав Глосов (с 5%).

Сградата на гарата е построена в бароков стил, проектирана е от италианския архитект професор Мариано Пернигони. Завършена е през 1908 г. Флорентинецът проф. Мариано Пернигони (1857-1938 г.) идва в България след Освобождението, по покана вероятно на Католическата църква у нас. Именно той е проектант на гаровата сграда, Централна гара Пловдив (1908-1912), на емблематичния хотел "Молле" (1911), и на нова сграда на Мъжкия католически колеж "Св. Августин", сега основна сграда на Пловдивския университет "Паисий Хилендарски".