Да се направи анализ и да се актуализира размерът на минималната работна заплата, във връзка с рязкото поскъпване на основни стоки и услуги от 1 януари на текущата година. За това настояват от КТ „Подкрепа“.
Друго искане на синдиката е да се гарантира ръст на възнагражденията на работещите в обществения сектор, включително и в делегираните дейности поне с 10%, при спазване на нормативните изисквания и подписаните колективни трудови договори, както и да се увеличат заплатите на работещите в държавните предприятия също с поне 10%.
От КТ „Подкрепа“ предлагат промяна на данъчната политика – въвеждане на необлагаем минимум, запазване на данъчно-осигурителната тежест на средните доходи. Друга промяна касае осигурителната политика, включваща актуализиране на минималния и максималния осигурителни доходи, разширяване на осигурителната основа, актуализиране на размерите на обезщетенията, особено за отглеждане на дете и при безработица.
Незабавно, но не по-късно от 29 януари 2025 г. да започнат консултации в комисиите към Националния съвет за тристранно сътрудничество, на база основни положения, политики и предложения на министерство на финансите, НОИ и НЗОК, които да залегнат в проектите на закони за бюджетите им за 2025 г., включително необходимостта от изменения и допълнения в други нормативни актове, искат от синдиката.
От там посочват, е-че следят с голямо безпокойство процедурата по приемане на бюджетите за 2025 г. и изразяваните публично притеснения от официални лица за овладяване на дефицита, нивото на разходите и политиката по приходите, поради следните причини:
- Обявената дата за внасяне на проекта на бюджета за 2025 година в Министерския съвет – 14 февруари създава предпоставки за напрегнатост, недостатъчно време за обстойно запознаване и изготвяне на аргументирани становища, съответно вероятност от грешки;
- Успоредно трябва да е извървяна процедурата в Националния съвет за тристранно сътрудничество, да са одобрени от управителните тела осигурителните бюджети на НОИ и НЗОК, преди внасяне на проектите на бюджети в Министерския съвет и съответните доклади към тях, отчитайки и нормативното изискване, че така нареченият удължителен закон за бюджета има действие до 31 март 2025 г.;
- Намаляването на дефицита от 18 млрд.лв. до 3% от БВП (12 млрд.лв.), без да са обявени и обсъдени реалистични приходни и разходни политики за текущата година и в средносрочен план, с които ще се постигне 3% дефицит и най-вече за чия сметка (по думите на министъра на финансите от 24 януари 2025 г. не се предвиждат промени в данъчната система). В същото време няма публични изявления относно параметрите, касаещи задължителните осигурителни отношения;
- Налице е неяснота в политиката по доходите - гарантиране повишаването на възнагражденията на работещите на фона на значително увеличените цени на основни стоки и услуги от 1 януари 2025 г.
Още от категорията
Виж всички
УХТ удостои инж. Владимир Кисьов и проф. Иво Димитров с почетното звание "Доктор хонорис кауза”
Три влекача пристигнаха за заседналия край Ахтопол танкер
Какво време ни очаква до края на декември
Акценти
Виж всички
Румен Радев започва консултациите за ново правителство
Тормозят жена от София, бореща се срещу незаконни постройки
Заря за пловдивската гордост: Радина Величкова навърши 18