
В Министерския съвет подписаха договора за закупуване на 35 електрически мотриси за БДЖ. От страна на правителството договора подписа вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов.
Изпълнител е Консорциум "БУЛЕМУ", в който участва френската компания "Алстом". Проектът е част от инвестициите по Националния план за възстановяване и устойчивост.
"Всеки влак е със 6 вагона и 351 места. Това е най-голямата поръчка за последните 20 години и най-голямата инвестиция в железопътен подвижен състав. България не е обновявала отдавна подвижният си състав, има много оплаквания и правостоящи. Опитваме се да направим железопътния транспорт по-привлекателен и сигурен. Преди три месеца тази инвестиция изглеждаше невъзможна. Благодаря на ЕК, които проявиха гъвкавост и дадоха възможност на България като заплатиха първите 12 влака 100 % за сметка на европейските средства", заяви вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов.
"Не знам дали се слага край на дълъг и сложен процес или се дава началото на дълги и сложни процеси. Хванахме последния влак - да не изгубим пари по ПВУ и да се придобият 35 влака- 12 финансирани от ПВУ. Тежестта е върху оперативните способности на българските институции. Министерството на транспорта е показало, че има този капацитет. Липсваше политическата воля. Предстоят сложни задачи, които са свързани с бенефициентите, с преструктуриране на железниците, с навременната доставка на влаковете. Това означава едно много добро взаимодействие със социалните партньори и имаме намерение да реформираме процесите и да задоволим обществените очаквания. Имаме шанса да обновим материалната база на железопътния транспорт, но това предполага и нов ясен бизнес - модел. Да не лежим на лаврите на подписания договор", обясни премиерът Росен Желязков.
"Първо трябва да спомена, че ние сме най-голямата компания в Европа и в света. Никой няма налични произведени единици. Тези влакове още не са произведени", обясни Габриел Станчу- управляващ директор на Алстом Транспорт за Румъния, Българея и Молдова.
"Неустойките по този договор са брутални до 40 % и да накарате такъв гигант да направи този жест за България, който жест да направи и ЕК и тя да направи жест да изплати част, която ще бъде изпълнена - беше минаване през иглени уши. Затова казвам, че тази инвестиция беше невъзможна инвестиция. Ние дадохме ясни гаранциии за реформи. Дадохме строг график как ще се действа. Ще им пратим концепция за договора за обществена услуга", обясни още Гроздан Караджов.
Още от категорията

Почина бившият вокалист на българската група Екзитус

