
Община Пловдив има последен шанс да промени цялата си концепция за градския транспорт, макар и с конкурс само за 8 от общо 29-те линии, които се движат под тепетата. Общинският съвет ще вземе решение на последната си сесия за този мандат за обявяването на конкурс за линиите № 4, 10, 12, 20, 22, 24, 27 и 93, които изтичат през април 2020 година.
В момента по тези линии се движат автобуси, за които няма заложен висок екологичен клас, както и задължителното наличие на климатик. Въпреки това тези линии се обслужват от същите тези превозвачи, които държат и „модерните” линии – „Хеброс бус”, „Автотранс 2000” и „Пълдин бус” .
Макар че няма особена разлика в подвижения състав на различните линии, новите условия ще станат задължителни и за тези линии – климатик и Евро 5 или 6 двигател.
Това, разбира се, няма да повлияе особено много на услугата, но на практика градският транспорт ще остане същият в следващите 10 години и всяка по-сериозна реформа ще е невъзможна. С други думи – автобусите ще продължат да бъдат толкова нередовни, ще бъде пълно с „щъркели”, системата за електронно таксуване едва ли ще тръгне. В резултат на това ще гледаме същия сценарий като всяка година – превозвачите ще реват за повече компенсации и субсидии, като постоянно ще са наливат средства в бездънната яма градски транспорт.
Ако обаче Община Пловдив реши да покаже управленска воля, то нещата може да се други. За да се случи това обаче по-логично бе този конкурс да се стартира следващия мандат – нов кмет, нов екип, нов Общински съвет.За последните четири години в градския транспорт на Пловдив се случиха единствено неща с отрицателен знак и въпреки явното несправяне с ресора на Златин Велев, той остана до последно на него.
Новият градоначалник и зам.-кмет по транспорта могат да направи две неща – или да затегнат здраво примката около превозвачите за новия договор, или дори да стъпят по-смело, създавайки общинско предприятие със собствено подвижен състав за тези 8 линии.
При всички положения, ако подходът се промени цялостно към този конкурс, макар и само за ¼ от всички линии, то сигналите към превозвачите ще бъдат сериозни, а техните лампички трябва да светнат. Едва в края на мандата Иван Тотев призна, че на някои от превозвачите договорите трябва да бъдат прекратени, ако продължават в същия дух.
Тогава няма да има пропуснати спирки, няма да има разминаване с графиците, няма да се хвърлят „щъркели” по улиците, а персоналът ще бъде повече от учтив. Защото шефовете ще знаят, че това може да им струва линията, която им носи стотици хиляди всяка година.
С други думи този конкурс ще бъде последната сламка, за която може да се хване Община Пловдив и да спаси градския си транспорт. Ако условията на конкурса са копи пейст на последните няколко, то и услугата в следващите 10 години по всички линии ще бъде копи пейст на сегашната.
Още от категорията
Виж всички
БФС дари 100 000 лева на фондация „Слънчеви деца 2024"


Домашен арест за общинските съветници от Варна
Темите на Traffic News
