Гей парад в Пловдив, връщане на фестивала „Златната ракла“, Ромео и Жулиета на балкон, Наука за щастието, радиопиеса за остров Адата  - това са част от идеите, с които се размина Европейската столица на културата 2019. Прегледът на отхвърлените от „Пловдив 2019“ концепции показва, че градът със седемте хълма е привлякъл вниманието на някои екзотични артисти. Други от кандидатите пък са останали с впечатлението, че по река Марица тече злато, а общината е богата като родно село на арабски шейх. 

59 308 940 лв. общо са поискали кандидатстващите в трите сесии на отворените покани за Пловдив – Европейска културна столица 2019. От тях общинската фондация „Пловдив 2019“ одобри проекти за 8,6 млн. лв.

Да възродят за нов живот легендарния Международен телевизионен фестивал „Златната Ракла“, са предложили „МЕДИАМИКС ГРУП“ ООД. За това благодеяние те са поискали спомоществователство от 408 000 лв. Фестивалът на БНТ бе прекратен през 2010 г. Идеята не е срещнала разбиране.

Френски артисти са поискали 23 хиляди лева  за поредица изпълнения на “Ромео и Жулиета” на един от балконите на сградите по центъра на града. Театралната трупа Compagnie Lezards Blues е кандидатствала с концепцията “Romeo a la Francais” („Ромео алафранка“). Фондацията не го е одобрила.

Испанската организация „Bizikidetzaz“ е предложила да организира в Пловдив гей прайд - само срещу 152 хиляди лева. Общинската фондация им е отказала със следните аргументи: „Характерът на събитието като общностна проява в защита на човешките права не предполага такъв тип организация „отгоре надолу“ и „отвън“ под формата на финансиран проект, без предварителна работа със средата и без ясна нужда, заявена от ЛГБТ общността в Пловдив.

Въпреки положителната цел за повишаване на знанието и съпричастността към маргинализираните групи, проектът не е разработен в подходяща за целта форма. Представен е eдновременно като парадна демонстрация и като полулегално събитие, което в крайна сметка протича като улично шоу. Проектът е неубедителен“.

“Slow Mode - Наука за Щастието” срещу  1 млн. лв. – това гласи офертата на “Ес Ейч Ен Студио” ООД, друг от оставените настрана идеи. Проектът включва съвкупност от различни дейности в сферите на науката, изкуството и природосъобразния начин на живот под общата тема "Наука за щастието". Дискусии, презентации, инсталации, работилници, концерти са планирани да се реализират на ключови локации в града, включително на остров Адата. Сред целите на проекта е превръщането на Пловдив в първи сертифициран бавен град в България.

Германският артист Алекс Хед, който живя на Адата и черпеше вдъхновение известно време, предлага да превърне островът в обект на радио пиеса и да се повдигне дебат като цяло за града от перспективата на тази изолирана точка. Пожелал е финансиране от 34 хиляди лв., което му е отказано. 

Най-голямо разминаване между искано и дадено се е получило при организаторите на Капана Фест – фондация „Соул Сити”. Те са пожелали да бъдат подкрепени с 2,3 млн. лв. за създаването на Многопрофилна европейска културна платформа под нашумялото наименование, но в крайна сметка са им отпуснати 30 хиляди лева.  

Оказа се, че „кървавото писмо“ на Колектив Кино Космос от миналата седмица, в което бе заклеймена „Пловдив 2019“, имало и своите финансови подплънки. Сдружението, което претендира да спасява и развива кино „Космос“, е поискало 857 хиляди лева за свой проект, но впоследствие го е оттеглило.

Не всички са родени под щастлива звезда, като Асен Асенов и платформата ЕДНО, които поискаха 4,5 млн. лв. и получиха 740 хиляди лв. от общинската фондация.   

Сред неприетите е и „Пътят на ориза в три епохи”  на сдружение "Тодор Нанчев". Те са поискали за реализацията 123 хиляди лева. Проектът предлага необичаен поглед към Пловдив през историята на производството на ориз в региона. Предлага развитие на алтернативен туризъм и създаване на специален маршрут по историята на оризопроизводството. Черешката на тортата е създаването на Музей на ориза в Пловдив – идея, която си струва да се разгледа отвъд хоризонта на 2019 г.

1,1 млн. лева пловдивски пари е поискал друг творец от Германия - Юлиан Малте Шинделе. Неговият проект е наречен „MNEMOSYN EВ - търсене на Европейската Идентичност”. Според презентацията това е „мащабен мултимедиен опит за обхващане на цялата история, свързана с появата и развитието на града в контекста на европейската култура, съпоставено с пловдивския контекст“ . Фондация „Пловдив 2019“ е намерила неговата оферта за твърде рискова.

За да събере симфоничен оркестър с музиканти от Пловдив, страната и Европа фондация „Спектра“ е поискала подпомагане от 260 хиляди лева. В проекта "Сестри, братя, градове"  е предвиден по един концерт годишно през 2018 и 2019 г.

Проектът е отхвърлен, но пък „Пловдив 2019“ ще спонсорира друга проява на „Спектра“ със 150 000 лв. – организирането на фестивал „Симфонична младеж“ . Одобрен е и третият проект на фондацията на диригента и композитор Виктор Илиев - „Включи Пловдив“, който е посветен на светлинния дизайн. Творци от Пловдив и Ню Йорк ще правят светлинни инсталациии под тепетата срещу 120 000 лв.

Странно за културата съдържание е предложила Енергийна Агенция Пловдив. Тя е поискала 230 490 лв. за "Европейска култура в нисковъглеродно бъдеще“. Проектът включва дейности като термографско заснемане и картиране с дрон на сгради, съоръжения и артефакти, артистични работилници и пленер за нисковъглеродни инсталации.

62 000 лв. за спектакъла „Една пролет в Тютюневия град“ е поискал холандският творец Юми Осанай Холандия. За участие в спектакъла той е привлякъл японски артисти, но дори и това не е убедило журито.

Отхвърлен е и проектът на Дружество на пловдивските художници за организирането на Международен пленер по живопис "Звезди над Филипополис 2019". За него те са поискали 126 хиляди лв. Друга тяхна идея - отново за пленер по живопис, е спонсорирана с 20 хиляди.

Малко повече от половин милион лева са били нужни на „ЖАР - театър-изкуство-култура", за да спретнат „CODE: FIRE / КОД: ОГЪН седмица на огнените изкуства“. Искането им за грант от 537 хиляди лева не е прието.

Друг от наразумно скъпите проекти е създаването на интернет платформа  за стрийминг на събитията, които са част от програмата на ЕСК. Исканията на „Некст Стрийм“ ЕООД възлизат на - 764 хиляди лв. и предвиждат отразяване на 100 събития.

Един от рекордьорите в желанията си е британската компания „Puskas International artists management & consultancy“, която е поискала 3 млн. лв от общинската фондация за провеждането на симфоничен фестивал в Пловдив. Общият бюджет на проявата възлиза на 4,4 млн. лв. „Очакваният бюджет за реализацията на проекта е непосилен за мащабите на Пловдив и програмата ЕСК“, заключава комисията.