Планът за възстановяване и устойчивост бе внесен в Европейската комисия (ЕК) от служебното правителство.

"След изпращането на Плана на 15 октомври започнаха официални преговори с ЕК. В следващата седмица най-вероятно ще получим първи feedback по отношение на проекта, който им изпратихме – по отделните компоненти, както и по-общо дали виждат изпълнени амбициите, които аз смятам, че те ще видят", заяви вицепремиерът по управление на европейските средства Атанас Пеканов  пред Bulgaria ON AIR.

По думите му обаче "все още има разговори, които трябва да се проведат", особено по "тежките теми" като върховенството на закона и енергетиката. 

"Подкрепям механизма на възстановяване и устойчивост – обвързване на парите с изпълнението на задачите. Това невинаги е било така през годините и именно затова е имало ниска изпълняемост. Дали бъдещи парламенти и кабинети ще ги изпълнят, това зависи именно от тях", посочи вицепремиерът.

Според него служебното правителство е успяло да намери фин баланс между невъзможното и реалистичното.

"Много често съм чувал от институциите в последните месеци – те се борят против промяната и си харесват статуквото – съответно казват, че много неща не могат да се случат. Но ние се опитахме да движим страната напред с реформи и да правим това, което правят други страни и да следваме европейските практики. Когато в бъдеще някой каже, че "това не може да се случи", ще трябва да обясни защо ние не можем да бъдем на същото ниво както други европейски страни", категоричен бе Пеканов.

Защо не бе внесен по-рано Планът?

Планът за възстановяване на "Борисов 3" не е бил внесен, защото не е отговарял на високите амбиции за енергетиката и Зелената сделка и вероятно е щял да бъде върнат, стана ясно от думите на вицепремиера.

"Полша и Унгария си ги внесоха много бързо, но не отговарят на очакванията към тях по темата върховенство на закона. Това, че техните планове са внесени през май, но в момента не са одобрени – не ги поставя в много по-различна ситуация от нас", обясни Пеканов.

Той изтъкна, че европейските институции са очаквали дори повече от служебното правителство, отколкото от едно редовно, именно за да се стигне до преговори за финализиране на Плана.

"От нас се очакваше по-ясни ангажименти именно в сферата на върховенството на закона, енергетиката и Зелената сделка. Успяхме да поемем такива преди изпращането на Плана вместо след като ни го върнат", отбеляза вицепремиерът.

Според Пеканов "зеленият сертификат" е изключително ефективен инструмент, като вече се вижда неминуемият му ефект – повишаване на ваксинациите.

"Най-важното нещо е, че успяваме да активизираме нововаксинирани с първа доза. Докато преди 2-3 седмици бяха по 2-3 хиляди на ден хора, които отиваха за първата си доза, сега на ден това са между 18 и 22 хиляди души", изтъкна вицепремиерът.

"Освен това "зеленият сертификат" помогна и с повишаване на тестването, което също е много важна мярка за ранно карантиниране на хора, които например са болни, но нямат симптоми", добави той.

Пеканов все пак призна, че служебното правителство е закъсняло с тази си мярка.

"Защо обаче е било това закъснение? Всъщност през лятото ние оставихме икономиката – мерките бяха изключително щадящи именно за да има възможност за приходи. Сега някои сектори са недоволни, но през лятото те бяха от най-свободните в цяла Европа. Но може би трябваше да въведем по-рано "зеления сертификат" и най-важното – с по-дълга обяснителна, информационна кампания", каза вицепремиерът.