Основният проблем с Плана за възстановяване и устойчивост е драматичното забавяне на проекти през последните 4 години - това обяви вицепремиерът Томислав Дончев по време на редовния блицконтрол в парламента. Той предупреди, че ще се наложи някои проекти да бъдат изтеглени от плана, за да не тежат на бюджета за 2026 г.

Томислав Дончев заяви, че има ускорения на плащанията - ако в началото на това правителство са били 9%, сега са нараснали до 12. Дончев постави акцент върху разговорите с ЕК и реформите, които трябва да бъдат извършени. Работи се изключително активно по законопроектите в сектор "Енергетика" и свързани с борбата с корупцията и върховенството на правото.

Оптимистичната прогноза е текстовете да влязат в зала още през март и след това да се пристъпи към искане за второ плащане.

Част от проектите обаче са застрашени, обясни Дончев:

"Основният проблем с ПВУ са неслучилите се проекти - драматично забавени. В този смисъл една голяма част от проектите са под риск. Ние ще се наложи пак да бъдем лошите вестоносци с госпожа Петкова другата седмица - да обявим кои прокети следва да бъдат изтеглени от плана, за да не останат да висят на бюджета за 2026 г. Народното събрание, в режим на героизъм, може да работи и денем, и нощем и да приема закони, които са приемливи за по-голяма част от народните представители. С инвестиционния процес обаче нещата не стоят така. Никой не може да възложи обществена поръчка за две седмици. Няма как нещо, което трябва да се построи за година и половина, да се построи за 4 месеца. С всичко останало съм убеден, че ще се справим, правили сме го и преди".

"Пари срещу реформи е горе-долу мотото на ПВУ. Примерно в транспортния сектор ние ще изпълним 100% всичките си реформи. Дадохме много ясна пътна карта как ще се случи това въпреки изоставането. И ЕК забелязва тези неща. Самите те ни предложиха да добавим, ако някъде другаде отпадат средства, да добавим и в инвестиционната си част средства за железопътен транспорт. И ще предложим допълнителни инвестиции в жп инфраструктура - някъде около 300 милиона", каза Гроздан Караджов - вицепремиер и министър на транспорта.

Ако останат средства, които не могат да бъдат използвани, правителството допуска възможността те да бъдат инвестирани в отбрана. По другата актуална тема - сесията на ЮНЕСКО - Томислав Дончев заяви, че решението сесията да се проведе в Париж е било болезнено, но няма как да се направи организация за 3 месеца, след като за подобния събития, от ранга на европредседателството, подготовката започва година по-рано.