Българинът отделя средно между 100 и 110 лева за покупка на декоративно коледно дръвче, което е около 10% повече в сравнение с миналата година. Това показва проучване на единствената фабрика за производство на изкуствени елхи на Балканите, която се намира в гр. Раковски. Приблизително толкова средства заделя и едно семейство в Румъния, Северна Македония, Сърбия, Босна, Херцеговина (50-55 евро). Около 20% повече средства отделят в Унгария, Словакия, Чехия и Хърватска (70-75 евро), а най-много - в Словения и в Австрия (110 евро). Семействата инвестират все по-големи суми в коледни елхи, като разликата между столиците и останалите големи градове се заличава все повече.

Изборът и украсяването на коледна елха е традиция в цял свят. Има обаче различия в предпочитанията към цвят, модел, големина и украса в различните страни в Европа. Най-популярният цвят във всички 12 страни, участвали в проучването и тази година е зеленият. Най-много се търсят елхи, наподобяващи естествените. Семействата предпочитат както класически зелен цвят, така и различни нюанси на зеленото. Любопитно е, че в държави като Австрия, Унгария, Словакия и Чехия семействата избират един и същ цвят както за елха, така и за украса - нещо, което не е характерно например за държавите на Балканите.

Сред най-търсените през миналата година в Европа са 3D елхата. Този вид елха е най-близо до естествената и прилича на борчетата в скандинавските страни. 3D елхата е зелена, обемна, с триизмерни иглички и наподобява истинска както от 2 метра, така и от 2 см разстояние.  Т.нар. „заснежени елхи“ също са предпочитан от потребителите модел. Те са посипани със сняг – така както е в природата при повей на вятъра или падане на преспи. Клоните на „заснежената кралска“ елха са натежали и са обърнати надолу. Този модел няма нужда от украса. „Снегът“ „съхне“ в специални производствени помещения в българската фабрика, при специална температура, а технологията на изработка е такава, че снегът „не пада“ от елхичката. Австрия, Унгария, Чехия, Словения и Словакия са страните с най-голямо търсене на "заснежените" елхи, но освен в западна Европа не стихва и интересът в България. На елхи в червено, синьо, розово, оранжево все още се спират семейства и търговски центрове в Македония и Хърватска, макар че модата им вече отшумява.

Най-важният критерий за избор на елха е нейната визия. Семействата държат най-много на това тя да е „реалистична“ - максимално близка до естествената. На второ място е критерият височина, а на трето - цената. Във всички тези страни най-често поръчваната елха е висока 2.20 метра. Тенденцията е декоративните коледни дръвчета да са все по-високи, за да има повече място под тях за подаръци.

Семействата сменят своята елха най-често на 5 години, а най-рядко - след десетата. Все повече внимание се обръща на съхранението на елхата, като в Централна и Западна Европа има ръст в търсенето на аксесоари за това. Онлайн ръст на продажбите на коледни дръвчета се наблюдава ежегодно, във всяка една от 12-те държави. Най-голям е този ръст в Хърватия, Словения, Австрия и България (15% за 2018 г. спрямо 2017 г.).

България е сред водещите производители на изкуствени елхи в Европа. Над 70% от производството у нас се изнася в Румъния, Унгария, Сърбия, Хърватска, Северна Македония, Словения, Австрия и др. От началото на този сезон досега производителят от Раковски е продал около 190 000 декоративни елхи, но очаква общият им брой да достигне около 260 000.

Фабриката за производство на коледни дръвчета и украса в гр. Раковски е създадена преди 16 годин и е единствената на Балканите.

Повече за самата фабрика може да видите в следващия материал:

Елхи от Раковски завладяха китайския пазар СНИМКИ+ВИДЕОКоледните дръвчета следват световните модни тенденции