С новата наредба за хранителните добавки се повишава контролът преди пускане на пазара на нова хранителна добавка. В същото време са увеличени допустимите дози витамини и минерали, което ще спомогне за повишаване както на вноса, така и на износа. Това заявиха Николай Костов, председател на Асоциация на собствениците на аптеки, и д-р Димитър Димитров, дирекция „Политики по агрохранителната верига“, Министерство на земеделието, храните и горите, пред телевизия Bloomberg TV Bulgaria.
Все още не съществува публичен регистър на пуснатите на пазара хранителни добавки, посочи д-р Димитров, което не дава възможност на потребителите да направят проверка.
Служебните такива се поддържат от Българската агенция по безопасност на храните, но те не са достъпни за гражданите.
„Досега съществуваше т.нар. осведомителен режим преди пускането на нова хранителна добавка на пазара, а с новата наредба аспектите на предварителния контрол са доста засилени и докато една хранителна добавка не се впише в централизиран регистър, тя не може да излезе на пазара“, каза д-р Димитров.
Според Николай Костов регистърът към Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) не съдържа всички добавки на пазара, както и всички търговци. Новата наредба обаче урежда начина за пренасяне на данните от досегашните служебни регистри към новия регистър.
„Наредбата също така спомага за транспониране на една от директивите за взаимно признаване на стоки, според която ако една добавка е регистрирана в една държава членка, продажбата ѝ на други пазари ще бъде уредена по облекчен режим“, обясни Костов.
С новата наредба се променят допустимите дози на витамини и минерали в посока увеличаване.
„Това е двупосочно, тъй като ще спомогне за увеличаване на вноса, но също и на износа. Досега добавки от Европа не можеха да се продават в САЩ например, защото дозите бяха толкова малки, че те на практика не действат“, уточни Николай Костов.
Според д-р Димитров основният проблем с хранителните добавки е свързан не толкова с нерегламентирани примеси в тях, колкото с начина на етикетиране и рекламиране.
„На тях не могат да е приписват свойства, които са характерни само за лекарствата, както се случва“, обясни д-р Димитров.