Държавната политика в областта на пътната инфраструктура в последните повече от 10 години е заложник на една институционализирана и поддържана от АПИ порочна система, при която дейностите по изграждане, основен ремонт, реконструкция, текущи ремонти и поддържане на републикански пътища се възлагат непрозрачно, неконкурентно и неикономично.

Това каза на брифинг в Министерския съвет зам.-министърът на финансите Андрей Цеков. Той даде примери относно тази порочна система.

На първо място това са инхаус възлагания, в резултат на които в последните години са възложени дейности и впоследствие превъзложени без наличието на свободна конкуренция на стойност над 3,6 млрд. лв.

"Примерите са ясни – АМ „Хемус“ 2,7 млрд. лв., пътят Видин – Благоевград 900 млн. лв.", каза Цеков.

"Налице са и данни за манипулиране на процедури за възлагане на обществени поръчки, при които крайният ефект е, че в условията на ограничена конкуренция се разходва обществен ресурс, надвишаващ дори прогнозните стойности на въпросните поръчки", обясни още той.

По думите му най-пресният пример за това е решението за възлагането на АМ „Русе – Велико Търново“. При прогнозна стойност на поръчката 981 млн. лв. за 1,5 млрд. лв.

Друг елемент на тази порочна система са рамковите споразумения за текущ ремонт и поддържка на републиканската пътна мрежа, каза още зам.-финансовият министър.