Новите учебни програми трябва да дадат умения на учениците за професиите на бъдещето, а в преподаването на всички предмети трябва да има и възпитателен елемент. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев при представянето на концепцията за нови учебни програми пред Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество в областта на училищното и предучилищното образование. Проектът на документа от днес e публично достъпен в сайта на МОН и вече бе представен и пред Асоциацията на организациите на българските работодатели, съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката.

Документът е обща визия за промяна, която се представя като основа за дискусия за цялостна и концептуална промяна в учебните програми. Въз основа дискусията по този документ ще бъдат изготвени и предложения за обсъждане на отделни концепции за учебни програми по различните предмети, които да дефинират рамката за промяна и да служат като задание на работните групи и експертите, които ще изготвят учебните програми, стана известно по време на заседанието.

Министър Вълчев каза, че промяната в учебните програми е наложителна, за да се подготвят учениците за живота и професиите, които ще работят през следващите 40 години. Негов приоритет е чрез новите програми да се промени доминиращата в образователната система култура на заучаване на знания, като тя се префокусира към функционалност на знанията - да са приложими в реалния живот.

Министърът обясни, че публикуваната концепция е първи вариант и очаква до есента да бъде обсъдена от цялата система и от социалните партньори. Очакването му е системата да направи предложения, за да се даде ясно задание за изработване на програмите.

Красимир Вълчев апелира да се постигне базово професионално съгласие със социалните партньори, за да се гарантира продължението на реформите и политиките, които сега стартират, напред във времето. Според него това съгласие ще е гаранция и аргумент за обединение и на всички политически сили.

Сред приоритетните политики министър Вълчев посочи - да имаме подкрепени и мотивирани учители, но и да подобрим резултатите на учениците, да имаме добро образование. По думите му добрите учители са важни за качественото образование, но не трябва да се пренебрегва външната среда и родителският фактор.

В заседанието на Отрасловия съвет участваха д-р Янка Такева - председател на Синдиката на българските учители, д-р Юлиян Петров - председател на Синдиката "Образование", Аспарух Томов - председател на Независимия учителски синдикат, и Людмила Атанасова - заместник-председател, Асен Александров и Иванка Харбалиева - съпредседатели на Сдружението на директорите в средното образование, Диян Стаматов - председател на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета, Валентина Денчева от Българската асоциация на частните училища, заместник-министрите на образованието и науката - д-р Емилия Лазарова и Наталия Митева, Любомир Йосифов - главен секретар на МОН, Наталия Михалевска - началник на кабинета на министъра, директори на дирекции в МОН.