Жители на блок в Тракия бедстват при всеки порой в продължение на почти девет години. Мазетата и гаражите в сградата се наводняват при всяко влошаване на метеорологичните условия, а обитателите на апартаментите сами търсят начини да изпомпят водата. Общите части във входовете „А” и „Б” на блок 173 - комплекс Гербера 2 са станали напълно неизползваеми, споделят жителите. През годините те са търсили съдействие от редица институции, но проблемът остава нерешен.
„Блокът бе въведен в експлоатация на 2 септември 2011 година. Проблемите започнаха веднага”, твърдят жители на вход „Б”. Пострадали от постоянните наводнения са 32 мазета и 20 гаража. Наводнява се дори асансьорната шахта, като там постоянно работи помпа.
"Гаражите се използват единствено от смелчаци, в редките периоди, когато е сухо", твърдят още местните. А да си намериш паркомясто в района вече е равносилно да удариш печалба от тотото. Заради постоянните наводнения пък избените помещения се пълнят с кал. Жителите на блока разказват, че сами са се опитвали да изпомпват водата, като дори са прокопали и канал, който да отвежда част от нея към шахтите, в случай, че нивото й се вдигне. Според тях проблемът се корени в недобре изградена изолация. Те се опасяват, че блокът е изграден върху терен с подпочвени води, които може би са причина за неволите им.
През месец август 2016-а година жителите на двата входа подали уведомително писмо до инвеститора - „Гербера” ООД и фирмата, осъществяваща строителен надзор – „Пловдивинвест” АД. Целта била да бъдат отстранени установените от тях дефекти на сградата в законоустановения гаранционен срок. Сред исканията е направата на хидроизолация и дренаж, за да не се пълнят с вода избените помещения.
„От фирмите – ни вопъл ни стон. Консултирах се обаче с юристи, които ми казаха, че след като съм уведомил за проблема, гаранционните срокове спират да текат. Казаха – веднага уведомете РДНСК”, твърди домоуправителят към 2016-а година Динко Игнатов. Собствениците подават сигнал и до Общината, както и до ВиК. На място идва комисия, която извършва проверка. От водното дружество установяват, че канализационното отклонение и уличната мрежа функционират нормално. Отговорът гласи, че става дума за навлизане на обратни води, което води и до пропадане на тротоарната настилка. Предполага се, че проблемът е във връзката между водосточните тръби и канализационното отклонение.
„За да се реши проблемът, е необходимо да се ремонтира площадковата канализация, като също така се хидроизолира мястото на излизане на канализационната тръба от сградата”, гласи отговорът на ВиК. Съгласно разпоредбите, собствениците на тази канализация са собствениците на сградата.
В края на 2019-а година потърпевшите отново подали сигнал в РДНСК. Писмото било адресирано и до Общински съвет - Пловдив. То било придружено от подписка, в която се включили 36 от собствениците в двата входа.
Наш репортер се свърза с инвеститора - Георги Чалъмов, за да получи неговото становище по въпроса.
"Това е канализация, която е предадена от нас на ВиК. Освен това, минали да 10 години оттогава, а гаранцията е 5 години", обясни Чалъмов. Според него течът се бил появил едва преди година, когато собствениците подали жалби до градската администрация и ВиК. Чалъмов отрече да е бил уведомяван за проблема на по-ранен етап. Той бе категоричен, че обитателите на блока следва сами да извършат ремонта.
"Искат някой да дойде и да им го направи", каза той.
Справка в действащата към момента наредба сочи, че минималният гаранационен срок за всички видове новоизпълнени строителни конструкции на сгради и съоръжения е 10 години. За хидроизолационни, топлоизолационни и др. работи по сгради и съоръжения в неагресивна среда периодът е 5 години.