100 милиона лева може да печели годишно регион Пловдив и да се създадат нови 20 000 работни места ако се рекламират ефикасно възможностите за туризъм и правене на бизнес, използвайки бързия и евтин достъп до района на летище Пловдив. Това твърди Христо Коляшев, управител „Фонд за развитие на Южен-централен район - ФЕНИКС ФОНД“.
Всъщност целта на обществената организация е именно да се повиши интересът към региона от страна на потребителите в страните от ЕС като по този начин се задвижи местната икономиката.
„В ЕС има 320 регионални летища, които се конкурират в привличането на авиокомпании да летят от тях, като това се прави с предоставяне на стимули, с които се намаляват разходите за използване на летищата от страна на авиокомпаниите“, обяснява г-н Коляшев.
„Необходимо е и районът на съответното летище да привлича към себе си достатъчно пътнико-поток. Това е задачата на регионалните фондове, в повечето от които участват местни фирми, общини и граждани. Те осигуряват парите за заплащането на рекламата на региона на специализиран рекламен пазар, който освен популяризация, предоставя и откриване на авиолинии до съответното летище.
Най-големият специализиран рекламен пазар в ЕС е този на „Airport marketing services”, която е рекламна фирма и работи с най-голямата нискотарифна авиокомпания в Европа „Ryanair”. Посещава се от 700 млн. потребители годишно (два милиона на денонощие). Като знаем потенциала на района на Пловдив като туристическа дестинация (той беше признат дори и от “Lonely planet”) и имаме предвид възможностите за инвестиции в района, използвайки наличието на летище Пловдив и ако имаме работещ регионален Фонд, за много кратко време в него ще бъдат привлечени стотици хиляди потребители“, убеден е г-н Коляшев.
Той дава конкретни примери с регионални летища и фондове в ЕС:
„Европейската статистика сочи, че на всеки хиляда пътника (на годишна база), влезли в съответния регион през регионалното му летище, се създават едно работно място на самото летище и между пет и осем в района. Например, в Кьолн са създадени 36 000 работни места, на Франкфурт Хаан /един от двата нискотарифни маршрута, по които Райънеър лети от Пловдив/ за две години са открити 15 000 работни места.
Летище Меминген (120 км западно от Мюнхен) през 2009 г. става собственост на община Меминген и от нула пътника тогава днес генерира един милион пътника годишно. Район Алгой, чийто център е Меминген, от известен в Германия като селскостопански, се превърна в перфектна туристическа дестинация и за 2013 г. отчита 17 милиона нощувки. Същата е ситуацията във всички региони в ЕС, които имат действащо регионално летище и подобни фондове.
В съседна Румъния, например, в Крайова и Турго Муреш, ръстът за две години е десет пъти на пътникопотока. На летището в Тимишоара за миналата година има един милион и двеста хиляди пасажери и в момента се строи карго терминал. На летището в Брашов през октомври миналата година направиха ремонт на пистата и в момента се строи пътнически терминал за един милион пътника. Такива примери са много и съвсем сигурно е, че поне 80% от 320-те регионални летища в ЕС не са по-атрактивни за туризъм от района на Пловдив“. Многозначителен е фактът, че броят на регионалните летища в ЕС от 2005 до 2014 г. се е удвоил. Едва ли това щеше да се случи ако тези въздушни гари не са абсолютно необходим фактор за развитието на регионалната икономика.
При добра реклама и полети от летище Пловдив по осем дестинации, съвсем реалистично биха се генерирали поне 350 000 пътника на година. Според експертите всеки пасажер оставя поне 300 лв., което по груби сметки прави малко над 100 милиона лева, които ще влязат в местната икономика - хотелиери, ресторантьори и търговци.
Всъщност регионалните летища в ЕС се явяват като двигатели на местните икономики и без тях е почти невъзможно да се развиват съответните региони. А районът на летище Пловдив, който включва шест окръга, има огромен потенциал да привлече към себе си интереса на европейския потребител, категоричен е Коляшев. За бизнеса ползата е в повишените приходи в следствие на повишеното потребление. За държавните и общински институции ползата е от повишението на приходи от данъци, осигуровки, намаление на разходи за помощи за безработни.
TrafficNews.bg