Да се събира толтакса преди системата да е готова, граничи с престъпление. Около това се обявиха от Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България в свое официално становище.

Според тях системата за тежкотоварни автомобили не е готова и се изгражда без да се вземат под внимание позициите на всички засегнати страни.

"Събирането на таксите в аванс е незаконно, а стартът на толсистемата трябва да бъде задължително отложен поне до началото на следващата година", настояват от бизнеса.

Сегашната прогноза е системата да бъде пусната в средата на август 2019 г., но от организацията подчертават, че това е твърде рано. КРИБ твърдят, че системата няма да бъде готова преди края на първото тримесецие на 2020 г.

Системата имала проблеми дори на концептуално равнище. Това означава, че тя не е насочена към транзитния трафик - най-тежкият за Европа.

"По-приемлив вариант би бил в обхвата на системата да бъдат включени само автомагистралите и онази част от пътищата от клас I, които са част от трансевропейската пътна мрежа", пишат от КРИБ. Според тях това би дало алтернатива на превозвачите, които работят на българския пазар.

Опасенията на Конфедерацията на работодателите и индустриалците са, че има и съмнения относно прозрачността на събиране и разходване на таксите. Системата не е свързана нито с НАП, нито с митниците. КРИБ отбелязват, че се очаква в АПИ да влизат 1,3 млрд. лв. от тол такси и още 300 млн. лв. от винетки, а трябва "да се вземе предвид оценката на основния консултант, че АПИ има капацитет да усвоява годишно не повече от 800 млн. лева".

Затова предложението е системата да бъде пусната по-късно и то след сериозни шестмесечни тестове. Идеята е да не се допусне същият гаф, както с пускането на системата за електронните винетки, при който имаше значителни тефнически затруднения и доведе до блокиране на транспорта в страната.

"Все още са пресни впечатленията от провала на старта на системата на електронните винетки и свързаната с този провал лавина от оставки в правителството", припомнят от КРИБ.

От 20 хил. км пътища – 10 800 с тол такси. На километър: От 10 до 94 стотинкиЦените на тол таксите ще оскъпи и храната, и билетчетата за автобус

Философията на тол системата: Рушиш повече – плащаш повече!Новите такси възраждали справедливостта на пътя, твърди министър Петя Аврамова