С по-студеното време всички шофьори трябва да започнат подготовка на автомобилите си за зимни условия. Най-важни за шофирането през зимата са зимните гуми. В България няма действащ закон, който да задължава водачите да сменят гумите си със смяната на сезоните. Единственото задължително е грайферът на гумата да е с дълбочина най-малко 1,6 мм.

От Транспортната комисия предлагат промяна на действащите закони, като зимните гуми да станат задължителни. Към този момент са предложени два варианта за дати, като задължителната дълбочина на протектора трябва да е не по-малка от 4 мм.

„При настоящия закон възниква въпросът дали можем да продължим да се движим с летни гуми. При понижаване на температурата под 7 градуса тя губи еластичността си и спирачният път се удължава, а стабилността на автомобила се влошава”, пояснява инж. Стоян Панчов пред БТВ.

По думите му при шофиране с летни гуми върху сняг спирачният път на автомобила се увеличава с около 30 метра. При шофиране в дъждовни условия спирачният път на лятната гума е около 40 метра, докато този на зимната гума е 34 м.

Т.нар. всесезонни гуми са компромис, въведен за региони на Европа, които са с умерен климат и мека зима. „Всесезонната гума има рисунката на зимна гума, но не е подходяща за зимни условия. Тя се държи по-добре от лятната гума през зимата и по-добре от зимната гума през лятото”, смята инж. Панчов.

В сняг, студ и лед най-важни са добрата дистанция и съобразената с пътните условия скорост. Подценяването на тези две условия води до пътно-транспортни произшествия.

Шофирането в зимни условия може да ни постави във всякакви ситуации. Според автомобилния ас Румен Дунев от тях изход има ако сме добре подготвени.

Внезапното спиране на заледен участък е много често срещано през зимата. Как най-безопасно и бързо можем да спрем? „Ако скоростта е голяма и предавката е голям. Трябва едновременно да превключваме предавките в низходящ ред, като не трябва да се пропускат предавки и не трябва да се превключва от четвърта на първа скорост. Същевременно с това трябва педала плавно да се натиска, за да не блокират колелата на автомобила и да изгасне двигателя”, пояснява Дунев.

Ако колата се завърти на хлъзгав участък е добре да пуснем спирачката, за да можем да върнем сцеплението и да заобиколим препятствието. Когато на шофьорът му предстои изкачване по заледен терен най-добрият му помощник е инерцията, категоричен е Дунев. „Желателно е преди изкачването автомобилът да набере скорост, за да може да преодолее наклона. Много е грешно да се спира в средата на наклона”, пояснява той.

При спускане по заледен наклон е най-важно да се търси добро сцепление на гумите. „По-добре е да се отместите извън коловоза, там където снегът е по-пухкав, това ще е още едно допълнително съпротивление на гумите”, допълва Дунев.

Ако автомобилът ви затъне в сняг и няма система за повдигане, то тогава остава да изкопаете дупки по посока на движението, около и под самия автомобил, за да можете да потеглите.

Резките маневри и високата скорост на автомобила излагат шофьора и пътниците на по-голям риск, особено в тежки зимни условия.

„Най-важното на пътя в последно време е толерантността, така водачите ще са по-сигурни и произшествията ще намалеят”, смята Дунев.

TrafficNews.bg