„Не бих казал, че имаме фалшиви тестове, както няма фалшива смърт и фалшива телесна повреда. Имаме прецизни технически средства, които изследват наличието на наркотични вещества и когато те установяват и аналозите, не можем да говорим, че са фалшиви“.
Това каза служебният вътрешен министър Атанас Илков пред БТВ.
„Борбата с пътната безопасност и травматизъм имат цена – едната е човешкият живот, другата е лишението. Ще се отдадем на лишението и полагаме усилия в посока да намалим срока на изследване на кръвните проби. За по-малко от година свалихме срока от 14 на 6 месеца. Смятам, че до края на годината ще го намалим още повече с 4 нови лаборатории“, добави министърът.
Министерството на вътрешните работи е предложило основни законодателни промени срещу войната на пътя:
намаляване на скоростта на магистралите от 140 км/ч на 130 км/ч;
намаляване на скоростта в градската част на 30 км/ч;
увеличаване на финансовите наказания и отнемането на свидетелството за управление.
„Предложили сме при превишаване на скоростта над 40 км/ч в градска част да се отнема книжката, а извън градската част скоростта да падне на 50 км/ч. Когато имаме повторения и глобата, и лишаването да се увеличава с по два пъти“, каза Атанас Илков.
По думите му за 2024 г. са отнети над 1500 свидетелства повече спрямо 2023 г. на водачи, позволили си да карат с алкохол и наркотици.
Вейповете с наркотици
За ноември и декември МВР е проверило над 1000 обекти, за които има основания да смята, че се продават от този тип наркотични вещества, каза Илков.
„Най-трудното за установяване и доказване е, че този тип наркотични вещества HHC се внасят от държави, където са разрешени. Те ги внасят през куриерски фирми в България, полагаме усилия да установяваме потоците“, добави той.
Относно сайтовете, които предлагат различни продукти като бисквити и бонбони с наркотици, той обясни, че се полагат усилия за спирането им.
Не очаквам по-силен миграционен натиск след пълноправното ни членство в Шенген, заяви Атанас Илков.
"По границите всичко е нормално. От началото на годината България е пълноправен член на Шенгенското пространство. Сухопътният контрол отпадна, така че ние започваме да изпълняваме отговорностите, които са залегнали в бъдещите ни действия, за да компенсираме този контрол в 30 километра във вътрешната част на България, за да гарантираме сигурността на обществото ни", каза Илков.
"Чрез алгоритъм регулирахме трафика през Дунав мост. В момента той е в ремонт и трябваше да се създаде една организация, за да не се затруднява движението и да не се образуват колони от тирове в градската част на Русе. За тази цел се използва буферен алгоритъм и от първи, след като падна контрола, този алгоритъм остана, за да не го нарушаваме, когато отново се въведе ремонтната дейност и тези автомобили трябва да се оставят някъде. Такса паркинг не се взимаше, просто продължи да се дава билетчето, с което се продължи тази поредност и тази организация на движението, така че да не се затруднява Русе. Но понеже това се експонира, след няколко разговора с премиера Димитър Главчев, той реши тази практика да отпадне", обясни Илков.