11 сигнала за инциденти с тротинетки по пътищата са подадени в Института по пътна безопасност от началото на седмицата в София, но техният брой вероятно е доста по-голям. Това алармира пред TrafficNews експертът от неправителствената организация Диана Русинова. Според нея ситуацията с електрическите тротинетки е пореден пример за безпомощността на държавните институции, отговорни за пътната безопасност.
„Ние не поставяме под съмнение дали трябва или не трябва да има тротинетки, то вече ги има и това е факт, има ги и навсякъде в Европа. Ние от две години знаем, че те ще дойдат и това беше естествен процес. Въпросът е защо за пореден път държавата изчака да настане хаос, да има инциденти, пострадали и т.н., за да реши да вземе мерки.
Досега трябваше да има законодателство, което да въведе правила за тротинетките. Хората не знаят кой има право да ги кара, къде и как могат да се използват”, коментира Русинова.
В становището на Института за пътна безопасност се споменава още, че към настоящия момент никой не може да отговори законни ли са или не тези устройства всъщност. Пред TrafficNews от неправителствената организация обясниха още, че края на май са информирали държавните институции за необходимостта от създаване на регламент за използването на електрически тротинетки.
„Четири месеца по-късно сме свидетели на противоречиви и безразсъдни действия от страна на Столична община, Пътна полиция и Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата". Едните казват, че от тях нищо не зависи, другите, че до няколко дни ще бъде готова проекто наредба, а третите глобяват ползвателите на елтротинетки", коментират от ИБП, където оприличават действията на институциите като орел, рак и щука.
"Безумието стига до там, че една асоциация, създадена от Столична община, започва да подписва меморандум за използването на електрически тротинетки. Не става ясно обаче каква е правната му стойност, защото меморандумът е „дипломатически документ, в който са изложени подробности за развитие на спорен въпрос и становищата на различните страни по спора за него."
Това поражда някои интересни въпроси като как така една неправителствена организация подписва меморандум с частни фирми и на базата на него се насърчава употребата на електрическите устройства без наличие на национално законодателство”, заявяват още от ИПБ.
Пред TrafficNews Русинова обясни и че реално КАТ третира тротинетките като моторни превозни средства, които се движат по пътищата нерегламентирано.
„Има глоби и за това, че тротинетката няма регистрация, а впоследствие се оказва, че няма как да бъде регистрирана, което е абсурд”, обясни експертът.
Пътна полиция може да реши дори да отнеме книжката за автомобила на даден гражданин, ако нарушиш правилата за движение, карайки тротинетка. Конкретен такъв случай със софиянец беше огласен в медиите.
„Моят въпрос е ако на мен могат да ми вземат книжката, например, на едно 12- годишно дете какво ще му направят? Всъщност това дете изобщо има ли право да кара моторно превозно средство и ако няма къде е казано това нещо” пита Русинова.
Според екпспертите от Института въпросът с тротинетките е важен не само за пътищата в страната, а и къде всъщност могат да се карат. Важно е да се определи дали е правилно да се карат в парковете и дали трябва да се придвижват по велоалеите, защото при инциденти трябва да е ясно кой и за какво точно е виновен.
„Столична община не може да каже, че няма нищо общо, защото всъщност тя е приела цяла програма, разграфила е места с пари, отделени от бюджета. И въпросът е защо точно сега и с тези фирми се сключиха веднага и толкова прибързано някакви сделки, като много други фирми преди това са искали да вкарат и разпространят тротинетки. Столична община не насърчи ли всъщност хората да ги карат по този начин”, пита още Русинова.
Още от категорията
Погребват загиналия от лавина сноубордист в родния му град