Българските шофьори да бъдат задължени да предоставят на МВР своя мобилен номер и актуален мейл, за да получават информация за дължимите глоби на пътя.
Подобен механизъм работи перфектно в Нидерландия и Грузия - две коренно различни държави. Другаде в Европа теглят пари от картовата сметка на нарушителите. А в България полицаите продължават да търсят хората по домовете им и дори от две години нямат договор с фирма за куриерски услуги.
Българската асоициация на пострадалите при катастрофи има идея как да се направи - при получаването на книжка или нейното подновяване веднъж на 10 години от шофьорите да се изискват мобилен телефон и валиден мейл.
Това в Грузия може да стане и у нас само с промени в наредби на министъра
на вътрешните работи. За подновяване на книжка трябват медицинско и снимка. Какво пречи да се изискват и телефон и мейл?”, пита Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите при катастрофи.
У нас от 930 хиляди електронни фиша за скорост, което е най-масовото нарушение на пътя, издадени от началото на 2022 г. до средата на ноември, са връчени едва 400 хиляди - по-малко от половината.
В България възмущението срещу нарушителите, които имат по няколко неплатени глоби, избухва при всяка по-тежка катастрофа и после заглъхва.
През последните години МВР налага все повече глоби за нарушения на пътя, но връчването им остава проблем, показват цифрите от статистиката на Пътна полиция. Данните потвърждават и няколко вътрешни министри, които отиват в парламента да говорят за тежката ситуация на пътя.
Законът за административните нарушения и наказания например позволява глобите да се изпращт с куриер. От 2 години насам МВР няма договор с фирма за пощенски услуги, която да търси нарушителите вместо районните инспектори, научи “24 часа”. Последната наета компания е била “Стар пост”, като по онова време връчените глоби са били малко повече.
През 2018 г. например са издадени 1,381 млн. фишове, електронни фишове за скорост и актове за установяване на административни нарушения. През 2021 г. те са вече 2,2 милиона.
Темата става актуална при всяка по-тежка катастрофа, при която виновният шофьор се оказва с десет и повече неплатени глоби, повечето от които не са му връчени, защото не е открит.
Издадените назад през годината санкции за скорост са по-малко, а събираемостта е незначително по-висока.
Все пак платените глоби бавно нарастват като процент
- през 2007 г. например са едва 3-4%, през 2018 стигат до 30%, а в последната година са 43%.
Проблемът с трудното връчване и плащане на глобите от нарушителите се отчита на кръгли маси, обществени обсъждания на законопроекти и работни форуми.
Светкавично в Нидерландия се вземат парите на нарушителите - те получават съобщение на телефона, че от картата им са изтеглени пари, но могат да обжалват.
Подобна е практиката и в Грузия. Там шофьорите получават есемес за нарушаване на правилата на пътя от 2017 г. Според наредбата всеки притежател на книжка за управление на МПС трябва да има валиден мобилен номер в базата данни на вътрешното министерство. Така, след като бъде заснет от камера, веднага получава съобщение за глобата. Ако грузинецът плати в рамките на 10 дни, ползва 20% отстъпка, но в случаите, когато не го прави, глобата се изпраща по пощата. Ако водачът не може да бъде открит от властите, глобата му, заснета с камера, се публикува на официалния сайт на вътрешното министерство.
