Министърът на туризма Евтим Милошев говори в интервю пред "24 часа" за зимните курорти, резултатите от летния туризъм и други теми.
- Господин Милошев, доста се спори дали реално резултатите на летния ни туризъм са по-високи от тези през рекордната 2019 г. Но освен с данните на статистиката министерството разполага и със системата ЕСТИ, която е свързана с всички хотели, общини и МВР. Позволява ли тя да се направи обективен анализ на отминалия летен сезон?
- Действително има много спекулации относно резултатите, затова обмисляме да представим един по-детайлен анализ на летния сезон. Важно е да подчертая, че статистическите данни на НСИ са надежден източник, върху който се базират държавни решения, включително бюджетът на страната.
Системата ЕСТИ, която използваме, предоставя информация за всеки регистриран гост в хотелите. ЕСТИ ни дава ясна картина за реалните туристически потоци. Например в Златни пясъци през юли и август 2023 г. имаме 2% повече гости в сравнение със същите месеци на 2019 г., когато условията на пазара бяха различни. През 2019 г. все още имахме значителен брой руски и украински туристи, както и клиенти на “Томас Кук”. Когато казваме, че очакваме най-високите резултати за туризма ни през 2024 г., говорим за цялата година, защото България е целогодишна дестинация.
Въпреки положителните статистически данни, е важно да подчертаем, че секторът продължава да се сблъсква с редица предизвикателства, които остават актуални и изискват решения. Променили са се и туристическите потоци, и предизвикателствата пред бизнес операторите, като най-големият проблем днес остава липсата на кадри, които да изграждаме устойчиво.
- А може ли да се прецени доколко финансираната от държавата маркетингова кампания на черноморските общини в сътрудничество с летища и туроператори се е отразила на резултатите това лято?
- Тази програма за целева реклама на общини е стратегическо решение и е правилен подход за насърчаване на туризма. Все още сме в етап на отчитане на програмата, като пълните отчети ще бъдат предоставени през февруари 2025 г. Въпреки това, междинните резултати показват, че чрез кампанията се постига ръст на чуждестранните туристи.
- Питам ви по-скоро заради това, че планинските курортни общини настояват за подобна програма и за зимния туризъм. Както вървят нещата, ще останете в министерството май поне до Нова година, когато зимният сезон ще е вече започнал.
- Като служебен министър моят мандат е ограничен от конституцията и не е в моите правомощия да правя дългосрочни планове. Въпреки това категорично подкрепям идеята за целева рекламна програма за зимните курорти. Тя може да бъде насочена например както към британския пазар, така и към съседните ни балкански страни, откъдето имаме нарастващ интерес през зимните месеци. Вече съм провел срещи с ръководствата на зимните курорти, за да обсъдим техните предизвикателства и нужди.
- И какво ви казаха те, кои са им проблемите?
- Един от най-сериозните проблеми е премахването на преференциалната ДДС ставка от 9% за туристическия сектор, която отпадна на 1 юли тази година. Сравнявахме данъчното облагане в други ски курорти в Европа и установихме, че преференциалната ставка там остава валидна, особено за спортните съоръжения. Това прави цените на ски картите в България неконкурентоспособни спрямо Швейцария, Италия, Франция и Германия, където туристите получават повече услуги за същата или дори по-ниска цена. Становището на Министерството на туризма е преференциална ставка 9% ДДС да бъде запазена като постоянна, но това е въпрос, който трябва да бъде решен от парламента. Допълнително има и други инфраструктурни проблеми, които трябва да бъдат адресирани.
- Тези сравнения на цените не са само за картите. Даже има една популярна приказка, че пак се принуждаваме да отидем на круиз до Карибите, защото не можем да си позволим да посрещнем Нова година във Велинград.
- Велинград е изключителен спа център с модерна инфраструктура, признат като спа столица на Балканите. Разбира се, цените там се определят от високото качество на предлаганите услуги и сезонността на туристическия поток, който е особено интензивен през зимата и около Нова година. Но нека не забравяме, че туристите търсят различни преживявания и България има какво да предложи както за масовия, така и за луксозния туризъм. Спа туризмът във Велинград е част от нашия имидж на високопозиционирана туристическа дестинация.
- Бяхте в Япония миналата седмица - с какво ще привлечем туристи от тази далечна държава с висок стандарт?
- Японските туристи са високо ценени по света, защото са организирани, любознателни, дисциплинирани и платежоспособни. Те проявяват огромен интерес към културно-историческите забележителности, което прави България много атрактивна дестинация за тях. Подписахме меморандум за сътрудничество в областта на туризма, който е подготвян шест години. Най-голямото предизвикателство пред нас остава липсата на редовна въздушна връзка. Радвам се обаче да споделя, че вече има интерес от японска страна за създаване на чартърна линия между Токио и София. Очакваме тази инициатива да се осъществи догодина, което ще отвори вратата за повече японски туристи.