Новите правила за превозваческите фирми в ЕС, заложени в пакет "Мобилност", изглеждат неизбежни. Това е много лоша новина за родните фирми, които се надяваха заложените промени, свързани с почивката на шофьорите, връщането на тировете и каботажа при превозите, да бъдат преразгледани.
Комисията по транспорт в Европейския парламент обаче отхвърли в четвъртък предложението на българските евродепутати пакетът да бъде върнат за ново разглеждане в Европейската комисия. Това стана с 19 гласа "за" срещу 30 "против", като решението беше взето за по-малко от 10 минути. Решаващ се оказа вотът на депутати от крайнодесни политически формации от Германия и Франция.
"Ако пакетът "Мобилност" бъде приет в този вид, загубите ще са много големи. Ние изчислявахме, че при най-тежкия сценарии със сигурност около 80% от сега действащите фирми и флотилия въобще няма да ги има", прогнозира пред "Фокус" изпълнителният директор на Камарата на автомобилните превозвачи Димитър Димитров.
Димитров добави, че връщане на тежкотоварен автомобил на всеки 4 седмици би довело до изчезване на голяма част от българската автомобилна флотилия, която изпълнява курсове в Европа.
Той припомни, че българските превозвачи генерира 17% от БВП на страната, който в резултат на рестриктивно европейско законодателство ще бъде изгубен.
"Загубите ще са много големи. Ние изчислявахме, че при най-тежкия сценарии със сигурност около 80% от сега действащите фирми и флотилия въобще няма да ги има, тъй като българската икономика има нужда максимум. Няма какво да се лъжем - при така зададените параметри, ако бъде приет пакетът, трябва да обвърже флотилията на всяка една държава с износа и вноса съответно в страната. От там насетне България няма нужда от повече от 5 хил. тежкотоварни автомобили. В момента има около 65 хиляди, които са ангажирани с международни превози", допълни директорът на Камарата.
Димитър Димитров каза още, че с приемането на пакета ще изчезнат "евтините" превозвачи, а цените ще се вдигнат, което ще доведе до поскъпване на голяма част от свързаните с транспорта стоки.
Следващият вторник евродепутатите трябва да решат дали да започнат преговорите по пакета "Мобилност". Ако вотът бъде положителен, следва т.нар. "триалог", в който участват Европарламентът, Европейският съвет и Европейската комисия. Те трябва да намерят компромисно решение, което да удовлетвори всички страни.
Още от категорията