Джигит се носи с 200 кмч по родните магастрали. След него се втурват„Порше” или „Мазерати”. След кратка гонка нарушителят е настигнат, а от „бегачките” изскачат катаджии, които му съставят акт или направо свалят номерата. Това не е сценарий за новия сезон на сериала „Под прикритие”, а една почти сбъдната идея на МВР. Според нея за 4,8 милиона лева ще бъдат закупени 15 бързи и мощни автомобили, които ще се ползват като тайни патрулки без обозначителни знаци.
Най-смущаващо в този сценарий е средната цена на всяка от катаджийските коли под прикритие, която излиза около 320 000 лева. Нужните милиони ще дойдат от Фонд „Пътна безопасност”, в който се наливат събраните глоби от шофьорите нарушители, заснети с камери.
Решението за покупката на 15 немаркирани коли, които „да патрулират тайно по магистралите и при сигнал да догонват нарушители”, е взето от Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата (ДОККПБДБ ) още през март, но тогава за целта са отпуснати 2 550 000 лв. На заседанието на комисията на 11 ноември сумата е увеличена с още 2 250 000 лв., с което парите за патрулките „бегачки” достигат 4 800 000 с ДДС.
Нужните пари набъбнаха почти двойно, защото се оказва, че с 2,5 млн. лева не могат да се купят нужните като брой коли, които да отговарят на изискванията. Това пък става ясно, след като през август МВР обявява в сайта си, че събира оферти за по пет автомобила от три конфигурации– седан, хеджбек и комби. Те трябва да с мощност поне 240 конски сили и да развиват скорост 250 км/ч. Оборудването им се състои от мобилни камери за засичане на скорост, но ще имат камери за видеозаписи на срещи с шофьорите, каквито сега има в повечето патрулки на КАТ.
Получени са 6 предложения, от които само четири са за 15 коли. Офертите за пълния комплект тайни патрулки обаче са от 3 800 000 лв. до 4 817 000 с ДДС. Затова и шефът на националната полиция Христо Терзийски праща на 14 октомври докладна до вътрешния министър Младен Маринов сумата да се вдигне до 4 800 000 с ДДС, което и се случва.
Идеята за новите скъпи тайни патрулки обаче се приема на нож от повечето експерти по пътна безопасност, някои от които участват в Държавно-обществената комисия.
„Това е скандалът на годината в сферата на пътната безопасност. При толкова много проблеми, като се започне дори от липсата на маркировка за нощно виждане и мантинели по пътищата ни, да се похарчат толкова пари за някакви тайни патрулки е безумие. Това е и поредно доказателство как некомпетентни хора прахосват обществен ресурс”, заяви пред TrafficNews Богдан Милчев от Института за пътна безопасност, който е и бивш шеф на КАТ.
Според него с въпросните лизо 5 милиона лева могат да се направят поне две неща, които ще имат със сигурност несравнимо по-голям ефект за безопасността на движението.
„Първият вариант е да се закупят 500 кутии за стационарни камери, които да се поставят на всички черни точки, където има концентрация на ПТП. После да се вземат 50 камери, на които всеки месец да им се сменят местата. Така шофьорите никога няма да си сигурни в коя кутия в момента има действаща камера, което гарантира превантивен ефект. Това нещо са го правили в Америка още през 80-те години на миналия век”, обясни Богдан Милчев.
Другата му идея да се оползотворят по-разумно тези близо 5 млн. лева е с тях да се адаптират камерите на АПИ, които сега броят минаващите коли, за да могат да се използват и за контрол на скоростта на движение. .
„Надявам се след като се даде гласност на това безумие с патрулките по 300 000 лева, премиерът да се намеси и да спре обществената поръчка, както обикновено се случва у нас”, заявява Милчев.
От идеята за катаджии с поршета е шокиран и Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка, който и участва в заседанията на Държавно-обществената комисия за безопасност на движението.
„Това е опит да се прахосат почти 5 милиона лева за нещо, от което няма да има никакъв ефект. Вече сериозно се говори, че за патрулки ще се купуват коли като „Порше”, „Мазерати” и „Ферари”. Къде обаче ще гонят нарушители с тях? Ние нямаме толкова бързи пътища, магистралите ни не са с четири, а с по две ленти и едната винаги е задръстена от тирове и автобуси. Дори някой да кара бързо, на следващия пътен възел обикновена патрулка може да го спре. А и едно преследване по магистралата създава рискове за тежки произшествия” , коментира пред TrafficNews Йонко Иванов.
Според него много по-разумно е тези 5 млн. лева да се дадат за бензин на наличните коли на КАТ, които по-често да са по пътищата с превантивна цел. Иванов даде пример и за експеримент, проведен по време на най-големия трафик през лятото на пътя между Бургас и Созопол. Патрулка с включена сигнализация се движела в лявата лента с максималната позволена скорост. Така всички карали зад нея и катастрофите в натоварения участък драстично намалели.
Иванов напомни също, че анализът за ПТП у нас сочи, че превишената скорост изобщо не е водещ фактор като причина за катастрофите, а най-голям проблем са лошите пътища и неподготвените шофьори.
Той е учуден и какво е специалното оборудване, което ще оскъпи толкова много тайните патрулки. При обсъждането в комисията станало ясно, че при цена от 150 000 на кола, още толкова излизало и оборудването.„Когато попитах за какво става въпрос, назидателно ми казаха, че това е тайна и не е наша работа”, обясни шефът на автоинструкторите.
Иванов е скептичен за идеята за „катаджии с поршета и заради печалния опит от подобна инициатива в Хърватия, където скъпите луксозни втомобили на пътните полицаи бързо били разкрити и разпознати от шофьорите, които споделяли снимките им.
TrafficNews потърси за коментар специалисти от КАТ, които обясниха, че идеята за бързите и мощни патрулки под прикритие е заимствана от Германия. Също така не било задължително да са "Порше" или "Мазерати", а и по-скромни марки, които обаче отговарят на изискванията. Макар и под прикритие "бегачките" ще бъдат оборудвани с полицейски лампи, които обаче ще са вътре в купето и ще се задействат при спирането на нарушителите. За не бъдат разпознавани тайните патрулки, пък щели да си сменят номерата.
Засега повечето коментари в социалните мрежи за бъдещите патрулки могат да се обобщат с поговорката "На гол тумбак, чифте пищови" с оглед хала на държавата и милионите, които ще погълнат предвидените 15 топ коли на КАТ.
Ако все пак идеята на МВР се реализира, родните магистрали ще се сдобият с гледка, която може да се види в Дубай. Пътната полиция в емирството е известна с най-скъпите служебни коли в света. Местните катаджии се возят на Ferrari FF, Mercedes SLS AMG, BMW M6, Brabus G-Wagon, Nissan GT-R, McLaren 12C, Audi R8 и Bugatti Veyron.
При посещението си в емирството през октомври миналата година българският премиер Бойко Борисов дори се качи на луксозен джип, който беше най-новата придобивка в гаража на дубайските пазители на реда. Beast Patrol („Звяр патрул“ – англ.) е продукт на сътрудничеството между полицията, местният производител на спортни коли W Motors, и базираната в Абу Даби Safe City Group.