Европейската комисия (ЕК) ще стартира процедура срещу Гърция за неизпълнение на европейското законодателство. Южната ни съседка ще трябва да понесе отговорност за блокадата на българо-гръцката граница и възпрепятстването на свободното движение. Това стана ясно от изказването на външния министър Даниел Митов пред медиите.
В кулоарите на парламента той потвърди, че страната ни е положила всички мерки за справяне с положението. Българското правителство е в постоянен контакт както с гръцките власти, така и с представителите на ЕК.
Коментарът на Митов дойде броени часове след ескалацията на напрежението на границата. Нервите на българските шофьори не издържаха и те обявиха контраблокада.
Около 10 ч. нашенците на граничния пункт Кулата спряха преминаването на леки коли и автобуси с гръцка с регистрация.
Появи се информация, че няколко превозвачи са се опитали да пробият бариерите, заради което са били и арестувани. Във вторник опашката на Кулата беше над 17 км в двете ленти. Остава блокиран и граничният пункт Илинден - Ексохи. На Капитан Петко войвода положението беше същото.
Българските шофьори обявиха, че търпението им вече е привършило и трябва да се вземат незабавни мерки. Решението на проблема се очаква от Брюксел, защото по всичко изглежда, че Гърция е непосилна. Във вторник транспортният министър Ивайло Московски сезира ресорния еврокомисар Виолета Булц.
В изпратено писмо се посочва, че действията на гръцките гранични власти водят до значителни икономически щети за българските превозвачи. Те дължат обезщетения под формата на неустойки по договорите поради забавяне на доставките на товари.
Подчертава се, че нашите превозвачи търпят най-много загуби, а много от тях превозват малотрайни стоки с кратък срок на годност. Страната ни настоява за осигуряването на поне един постоянен транспортен коридор за преминаване на българските превозвачи до и през територията на Гърция.
„Подобна ситуация засяга основните свободи на гражданите в ЕС и основополагащи принципи на Единния пазар на ЕС с всички произтичащи от това последици за нарушителите на тези правила”, се казва още в писмото.
Относно възможността за компенсация на загубите външният министър Даниел Митов обясни, че един от начините е да се заведе дело в Гърция. По думите му се обсъжда доколко е реалистичен този вариант. Първият ни дипломат не коментира дали е правен анализ на загубите. Превозвачите алармираха, че щетите са за милиони евро.
Изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев обясни, че неустойката за доставка на един товар започва от 150 евро на ден. Пред радио „Фокус” той уточни, че това е само пряката загуба. Има и косвени щети като например заплати на шофьори и загуба на товари.
А от Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) поставиха ултиматум в едноседмичен срок да се предприемат конкретни стъпки за защита на българските интереси. В противен случай те ще поискат оставката на Даниел Митов.
TNS.bg