В близкото бъдеще българите можем да караме рециклирани автомобили с оползотворени акумулатори, а бутилките за еднократна употреба за вода също да са от повторно използвана пластмаса. Това предвижда Пакетът "Кръгова икономика", който бе представен по време на дискусия в Българската стопанска камара (БСК). Очакванията са до 2025 г. 70% от пластмасата да бъде оползотворена така, че изделията от пластмаса да съдържат не само свеж продукт, но и рециклиран.
Проектът идва като отговор на мерките на Европейския парламент (ЕП) за опазване на околоната среда. Само преди седмици стана ясно, че евродепутатите приеха закон, с който забраняват употребата на пластмасови сламки, чинии, вилици и други предмети за еднократна употреба.
До момента наложените срокове са строги, а фаталната дата се очаква да бъде 2030 г. Затова и всяка страна-членка на Европейския съюз (ЕС) започва да предриема мерки, за да не остане по-назад.
"Целта е да се подобри управлението на отпадъците, а оттам, по определени потоци, има цели за рециклиране и оползотворяване”, коментира директорът "Индустрия и околна среда" в БСК Илиана Павлова за "Монитор".
По нейни думи основната задача на пакета е да се намали горенето и депонирането на отпадъци. Пакетът се отнася за еднократни опаковки, батерии, акумулатори, автомобили и електротехника.
"Това е горе-долу всичко, в което има разширена отговорност за производителя", каза още Павлова. Предимство за потребителите е, че ще имат достъп до повече и прозрачна информация за това какво точно се случва с техния отпадък. Ако платим такса от 2-3 стотинки за шише, можем да искаме информация какво ще се случи с нашия отпадък.
В автомобилната индустрия все по-често се използват метал и пластмаса, заради което Павлова смята, че има още много работа да се свърши.
"Лесно е да ограничим металите и пластмасата, но трябва да намерим с какво да ги заместим и как ще го рециклираме после - подобен е случаят и с фотосоларните системи", каза още директорът в БСК. Пакетът има 2 години за внедряване в националното законодателство и до 2020 г. трябва да влезе в сила.
От бизнеса пожелаха и таксата за битови отпадъци да се пресмята по нова формула, а не с досегашната, при която се взима предвид данъчната оценка на апартамента.
"Таксата трябва да се формира на база количество изхвърлени битови отпадъци в сивата кофа", смята Павлова.
Според нея ключова роля имат не само потребителите, операторите на боклук и бизнеса, но и общините, които трябва да променят таксите. Някои от тях вече за се заели с проблема.
"При бизнеса успехите са забележими - 80% от отпадъците се оползотворяват, а не се горят или депонират", завърши Павлова.