Четири нови моста над река Марица, развитието на четирите тангенти, с акцент към Южната и улици за 530 млн. лева – това са основните жалони в новия Общ устройствен план, който бе разглеждан на ЕСУТ в галерия „Капана”. На него присъстваха представители на различни гилдии, като експертите от „Буплан” представиха основните моменти от новия ОУП. Това бе първична сесия на ЕСУТ, на която бяха представени само основните моменти от новия ОУП пред гилдиите. Очаква се след това от тях да има различни предложения, а след това и широко обществено обсъждане.
Сред най-любопитните фази на проекта бе Изменение на план-схемата комуникационно-транспортната система на Пловдив. Повече от 1 година са продължили изследванията върху трафика в града и какви са възможностите за неговото развитие. От „Булплан” са предложили два варианта – развитието на транспортната схема със и без S-Banh железница. При липсата на втората най-спешните проекти, които трябва да се реализират са четирите тангенти, които да изнесат цялото движение от централна градска част. По данните на трафик борячите там булевардите са натоварени с 40% повече в пиковите часове – 07:30 – 9:00 часа и 16:30 – 18:00 часа от тяхната максимална пропускливост. В пиковите часове 46,2% от пловдивчани се движат със собствени коли, като повечето от тях са с един човек, обясни инж. Гергана Кривошапкова от „Булплан”.
Според експертите най-важният проект е за Южната тангента, която да разтовари бул. „Христо Ботев” до Сточна гара. Пътят трябва да започне от Пещерско шосе и да мине през жп линиите от страната на район „Южен”. Идеята на връзката е да мине през улица „Модър”, а след това да бъде дублаж на бул. „Христо Ботев” през ул. Перуника, ул. „Акад. Петър Динеков” и „Кукуш”, за да стигне до надлез „Родопи”, а оттам към бул. „Санкт Петербург”.
Това ще е алтернативен булевард, който трябва да изкара цялото движение от центъра и на практика ще свързва целия град от запад до изток. Реални действия обаче за Южната тангента не са започнати. Очакваме тази година да започне „Модър- Царевец” и евентуално разширение на ул. „Кукуш”. Реално по другите части на Южната тангента няма никакви действия.
Проблем се оказва обаче има и към Източната тангента – бул. „Източен” към моста на „Адата”. Там трябва да мине връзка, която да заобиколи бул. „6 септември” ,но тя минава през Турските гробища.
Роля на Западна тангента трябва да играе бул. „Копривщица” с връзка към Южната тангента през Коматевския възел и нов мост над река Марица. Новите мостове над река „Марица” в новия ОУП са четири. Освен този, който ще е дублаж на железния мост, трябва да бъдат направени още три. Единият от тях трябва да мине покрай терените около улица „Парк отдих и култура” и Прослав, оттам над река Първенецка, за да стигне до северния бряг на река Марица към бул. „България”. Огромната площ около Помпената станция е предвидена за жилищно строителство, като тепърва там ще се реализират инвестиционни намерения. Другият мост е заложен при продължението на бул. „Освобождение” към Изгрев. Оттам съоръжението трябва да се свързва с „Рогошко шосе” и улица „Полет”.
В новия ОУП са включени и няколко обходни пътища, които да играят външен ринг – така например има връзка между Прослав и Беломорски, която пресича цялата южна дъга.
Всичко това ще струва 528 млн. лева. За строителство на нови улици трябват 384 млн. лева, за разширения – 68,3 млн. лева, а над 75 млн. лева трябват за мостови съоръжения. Строителния план е за следващите 20 години.
Още от категорията
НСИ: Безработицата в България намалява