Онлайн пазаруването в ЕС продължава да се разширява, но България остава на последна позиция, според последното годишно проучване за използването на информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в домакинствата и от отделните лица, съобщава европейска официална статистика Евростат.

77% от интернет потребителите са закупили или поръчали онлайн стоки или услуги за лична употреба през предходните 12 месеца на 2024 г., което представлява увеличение спрямо 59% десет години по-рано (през 2014 г.), отбелязвайки ръст от 17 процентни пункта за периода.

Най-високият процент потребители на интернет, които са правили онлайн покупки през 2024 г., е в Ирландия (96%), Нидерландия (94%) и Дания (91%).

В България обаче се отчита най-нисък дял от 57% на потребителите на интернет, направили онлайн покупки през миналата година, като нашата страна е следвана от Италия и Румъния (с по 60% и при двете).

От 2014 г. до 2024 г. най-значителен растеж на онлайн покупките се наблюдава в Румъния (скок с 43 пункта - от 17% до 60%), Унгария (с 37 пункта - от 42% до 79%) и Литва (с 36 пункта - от 36% до 72%).

В рамите на последните 10 години делът на интернет потребителите, пазарували онлайн в България, се е повишил от малко под 30% до 57%.

Процент на интернет потребителите в ЕС, пазарували онлайн през 2014 и 2024 г.

Най-често купуваните стоки онлайн през 2024 г. са били дрехи (включително спортни), обувки и аксесоари, като 45% от хората са направили тези покупки през предходните 3 месеца. Те са последвани от доставки на храна от ресторанти, вериги за бързо хранене и кетъринг услуги (21%), козметика и уелнес продукти (20%) и мебели и аксесоари за дома или градински артикули (19%). Следват спортно оборудване (с изключение на спортно облекло), печатни книги, списания, вестници и здравословни добавки като витамини (с изключение на подновяването на онлайн рецепта) - всеки от тях с дял от 16%.