Самоизключване на двигателя на самолета в полет поради липса на гориво, това е посочено като основна причина за падането на малкия селскостопански самолет в оризова нива край Мало Конаре на 6 юли 2018 година. С това заключение излезе Специализираното звено за разследване на авиационни събития в свой доклад. 

Малко над година след инцидента, разследването приключва. Според данните от него самоизключването заради липса на гориво се дължи на недостатъчния контрол от пилота на наличното гориво и на зареждането с достатъчно гориво при подготовката за полета. 

Като съпътстваща причина е посочено непълното и неточно изпълнение на изискания по отношение на осигуряване на нормално функциониране на горивомерите. 

Припомняме, че авиоинцидентът стана на 6 юли миналата година по време на полет за торене на оризови насаждения с карбамид. 

Малкият селскостопански самолет PZL M18 “DROMADER”, управляван от 67-годишният Йосиф Христов, изпълнява полета от летателна площадка „Цалапица“. Около 12:56 при лек завой с изкачване на височина 30-35 m двигателят се самоизключва и самолетът почва да пада. Според пилота той е предприел принудително кацане на избрана от въздуха площадка - оризова нива. След опирането самолетът капотира и спира по гръб в нивата. Според Йосиф Христов, който е пилот от над 30 години, това се е случило заради напоения с вода терен на оризището. Пилотът напуска кабината, която частично е под вода, но той самият е без сериозни наранявания.

След анализирането и заключенията за паричните на инцидента от Спецзвеното за авиоинциденти излизат и с препоръки за осигуряване на безопасността на полетите. Сред тях са въвеждане на ново правило при извършване на преглед на летателната годност, а именно да се изиска наличие червена индикаторна линия, която да маркира калибрираната нула на двата горивомера.

Фирмата, собственик на самолета "ЕМИ-ЕР" ЕООД, е посъветвана да проведе двучасов семинар с летателните си екипажи на тема „Определяне на необходимото количество гориво за изпълнение на характерни полетни задачи“. Има и изисквания за по-детайлен контрол на техническите карти за изпълнение на 100 летателни часа, както и за обслужването на самолетите. 

Предстои Специализираното звено за разследване на авиационни събития да се произнесе през следващите месеци с доклади за последните няколко авиокатастрофи през 2019 година, които отнеха живота на няколко души. 

Самолетните катастрофи край Пловдив - причини и последствияТри от случаите са с частни машини, внесени от чужбина и сглобени у нас