Има хроничен недостиг на изправна летателна техника през годините за всички авиационни платформи – изтребителите МиГ-29, щурмовите Су-25, учебно-бойните L-39, дори и за транспортните ни самолети „Спартан“. Това заяви служебният министър на отбраната Атанас Запрянов по време на официалното представяне на резултатите от проверката във Военновъздушните сили (ВВС) след катастрофата с учебно-боен самолет L-39ZA Albatros през септември, при която загинаха двама пилоти.
Същото се отнася за вертолетите „Кугър“ и особено за вертолетите Ми-17, посочи Запрянов.
Наличният брой самолети и вертолети за оперативно използване не са достатъчни за поддържане на нальота на пилотите за изпълнение на всички задачи и упражнения по бойната подготовка, смята той.
Запрянов уточни, че голяма част от информацията в доклада е класифицирана. Той ще бъде предоставен на командването на ВВС, както и на ръководителите на бази.
В моите правомощия е да взема кадрови решения и аз ще взема такива, заяви Запрянов и добави, че това ще бъде направено много скоро.
След началото на войната в Украйна МиГ-29 и Су-25 останаха без поддръжка, защото няма кой да ги поддържа. Нито в Русия, нито в Беларус може да ги ремонтираме. Същото се отнася и за вертолетите Ми-17 – от три остана само един в оперативна готовност. По отношение на западната техника – самолетите „Спартан“ и вертолетите „Кугър“ – тяхната поддръжка пък е зависима от вечно ограничения ни финансов ресурс. Стратегически сгрешената политика през годините да се залага на съветски платформи ни доведоха до настоящата криза, коментира Запрянов.
Летателните часове зависят от оперативната готовност на летателните платформи, отбеляза министърът. Другата година ще имаме още пет оперативни вертолета „Кугър“, а сега взехме решение да извършим ремонт на още три. Ако успеем да приведем в летателна готовност десет вертолета, нальотът на пилотите може да бъде по стандартите на НАТО, обясни Запрянов.
По тези причини пилотите нямат нальот по категории, особено младите летци, а това води до изкривяване на кадровата пирамида във ВВС. Старите пилоти носят бойното дежурство, а младите пилоти не летят достатъчно, каза министърът.
По думите му докладът посочва, че са остарели част от нормативните документи, касаещи планирането, провеждането и отчитането на летателната дейност.
Докладът констатира и недостатъчно командно-организаторска работа в някои от структурите, подчинени на ВВС, в авиационните бази и в самия щаб на ВВС. Става дума за работата по дисциплината, спазването на мерките за безопасност, командирската взискателност към процеса, както и планирането и развитието на кадрите. Командирът няма работно време, той носи отговорност за цялостното състояние, коментира министърът.
В доклада се посочва още, че подготовката на летците-курсанти във Висшето военновъздушно училище „Георги Бенковски“ не е обвързана с професионалния контрол, защото училището не е част от ВВС и не е на подчинение на ВВС, каза Запрянов и добави, че тази грешка е от 2003 г. и сега се търси решение. Готвим пилотите, за да получат граждански сертификат и после трябва да ги доучваме в учебната база, добави той.
След този доклад и съвещанието имаме много голяма яснота какво трябва да се направи. Моят апел към командирите беше, че не всичко е пари. Голяма част от дефинираните проблеми не изискват средства, а командирска намеса, работа на специалисти и те трябва да бъдат отстранени, каза още служебният министър.
Според министъра разследването за катастрофата няма никакво забавяне. Военната прокуратура продължава да работи и Министерството на отбраната не иска да се бърка, всички поискани документи са предоставени, посочи Запрянов.
Не констатираме драстични нарушения на летателната дисциплина. Въпросът е в оценката и приемането на риск. Ето над това трябва да работят командирите. В мирно време всяка задача може да бъде повторена. Пилотите са най-скъпият капитал на Въоръжените сили, хората са най-важни, коментира още Атанас Запрянов.