След проливните дъждове през изминалото денонощие, условия за аквапланинг са налице по редица пътища в област Пловдив и Пазарджик. Сутрешният трафик, който окупира основно главните пътища, предразполага към инциденти.
Пътните настилки са мокри и хлъзгави. Остава опасността от падащи камъни по пътя Асеновград-Чепеларе-Смолян, Пещера-Батак-Широка поляна, Варвара - Гара Костандово и Белово - Юндола.
Късно снощи инцидент затвори пътя Пловдив - Пазарджик в района на село Костиево и въпреки че към този момент движението е пуснато, заради интензивния трафик, движението е затруднено.
Движението по АМ „Марица“ в посока Пловдив в района на с. Капитан Андреево в участъка от км 115+326 до км 115+160 се осъществява в една лента поради изпълнението на строително – монтажни работи за изграждане на пътни връзки към търговски крайпътен комплекс. Затворена за движение е външната активна пътна лента. Движението се осъществява в изпреварващата лента. Водачите да се движат с повишено внимание и съобразена скорост при спазване на въведените ограничения и поставената пътна сигнализация. Срок до 17.00 часа на 01.10.2018 г.
Какво е аквапланинг и кога настъпва?
Когато гумата не може да измести достатъчно вода от пътя в момента на контакт с настилката при движение, автомобилът се издига в различна степен. Това не винаги е толкова забележимо, но в много случаи започва неконтролируемо да се пързаля (ефект шейна) и става неуправляем за водача. Ако скоростта е голяма, при навлизане в локва гумата започва да „плува“ върху този участък. Рискът често съществува при дъждовно и влажно време, независимо през кой сезон.
Това може да се случи при висока скорост, но също така и при по-ниска, когато гумите не са подходящите за сезона, не притежават нужния протектор, имат износвания, не са достатъчно или пък са прекомерно надути. Влияние имат и други фактори, като окачването на автомобила, неспазването на правилата за навлизане в завои и преминаване през рискови участъци.
Дори и с добри гуми опасността от аквапланинг е реална, но износените гуми правят аквапланирането почти неизбежно. В теста на финландското списание за гуми Tekniikan Maailma висококачествена лятна гума в добро състояние започва аквапланинг по права линия при движение с 80 км/ч, когато на асфалта има 6 мм вода. Износена лятна гума започва аквапланинг още при скорост от 70 км / ч.
Зимните гуми се представят дори по-лошо при такива условия. В града на по-големите булеварди, където шофьорите си позволяват да вдигат съответно над разрешената скорост за движение от 50 км, рискът при голям дъжд или обилно наводнено платно, за аквапланиране е много висок.
Въпреки критичните стойности от над 70 км, граници варират, според факторите в средата – състоянието на пътя, дълбочината на водата, конструкцията на протектора и степента на износването му, налягането в гумите, вида окачване. Така рисковата скорост става относителна, като 40 км/ч могат да се окажат достатъчни.
При аквапланинг е налице ситуация на сериозна опасност, както за пътниците в автомобила, така и за останалите участници в движението.
Как да реагираме при аквапланинг?
Ако това се случи, на първо място запазете самообладание! Знайте, че обикновено ефекта трае докато преминете през мокрия участък и скоростта намалее. Много важно е да се реагира правилно, за да се избегнат фатални последствия. По време на аквапланинг НЕ натискайте спирачката и НЕ подавайте газ - така бихте затруднили и забавили овладяването на автомобила.
Избягвайте резки движения с волана, драстична смяна на посоки и не правете опити за рязко спиране и смяна на предавки. Помнете, че в този момент се движите по инерция от скоростта и тежестта на автомобила. Ако излизайки от аквапланинг предните колелета са под ъгъл, моментът, в който отново правят сцепление с настилката, може да е критичен и да предизвика неочаквана промяна на посока, завъртане или дори преобръщане. Затова, дръжте волана изправен, ако колата е с ръчни скорости, натиснете съединителя и маневрирайте с плавни движения, като се стараете да преминете през аквапланинга по възможно най-права линия.
Когато само едното колело попадне във водата, съпротивлението на движение се увеличава моментално. В резултат скоростта намалява рязко като при удар и водачът пуска волана.
Дръжте кормилото здраво с двете ръце в положение 10-2 или 9-3 по часовниковите стрелки, за да предотвратите завъртането на превозното средство.
Мерки за намаляване на риска от аквапланинг
Проверявайте редовно дълбочината на протектора (грайфера) на вашите гуми. Колкото е по-дълбок, толкова повече вода ще може да отблъсква гумата. Препоръчителната дълбочина на протектора за летни гуми е 3 мм.
Проверявайте редовно налягането в гумите. Намаленото налягане с повече от 30 % създава риск от аквапланинг. Поддържайте оптималното ниво.
Намалете скоростта. Колкото по-бавно преминавате през локва или мокър участък от пътя, толкова по-лесно ще овладеете автомобила при извънредна ситуация.
Коригирайте посоката с къси завъртания на волана до връщане в начално положение. Така при излизане от локвата колелата ще са насочени правилно.
Прекратете аквапланинга, като отпуснете педала на газта. Съпротивлението на водата и спирачното действие на двигателя ще намалят бързо скоростта.
Още от категорията
Пътят за Синеморец е затворен заради прелялата река Велека