Разрастващото се насилие между деца в България е проблем, който все повече тревожи обществото. Според последните данни, около три четвърти от българите смятат този въпрос за една от основните социални заплахи.

Дигиталната среда, социалните мрежи и игрите с насили са сред основните фактори на насилието, а хората много добре ги разпознават. “Можем да ги включим във факторите на приятелската среда, тъй като там се оформя поведението на детето извън семейството, извън общуването с родителите и разширеното семейство, където родителите имат по-малък контрол", каза Мариета Гечева - програмен директор "Закрила на деца" към Фондация "Лъчезар Цоцорков”.

Тя подчерта, че малък процент от родителите подават сигнал при насилие. Само 11 % го правят, когато детето им е жертва и едва 3%, когато собственото им дете проявява агресия.

"Никой не иска неговото дете да бъде в ролята на жертва или на дете, което е насилник. Под повърхността на привидните оправдания като "не знам къде да сигнализирам" или "институциите не си вършат работата" стои чувството за срам и неудобство, че се е случило на твоето дете, в твоето семейство. Въпросът "Какво ти не си направил както трябва?" тежи много на родителите", поясни Гечева.

Този подход, макар и разбираем, води до по-нататъшно насърчаване на проблемното поведение. Толерантността към агресията и липсата на ясни граници ескалират конфликтите и ги правят по-сериозни с времето. За да бъде ефективна помощта за засегнатите деца, е необходима активната роля на родителите. Тяхното съгласие и желание да търсят подкрепа са ключови.

В работата с деца както жертви, така и извършители на насилие, емпатията и неосъждащото отношение са особено важни, защото позволяват на децата да се почувстват разбрани и подкрепени.

"Всяко поведение, което се търпи, което се толерира, което не се поставя в правила, граници и рамки, винаги ескалира и нещата стават все по-зле и все по-интензивни", подчерта Гечева пред Bulgaria ON AIR.

Едно от предизвикателствата на днешната ситуация е и намаленото уважение, което децата проявяват към възрастните, включително към родителите и учителите. Често се чуват мнения, че на децата са дадени твърде много права, което е довело до липса на дисциплина и респект. Въпреки това правата и отговорностите трябва да вървят заедно, а възрастните не бива да се отказват от ролята си да налагат правила и да защитават по-слабите.