Близо 68% от българите признават, че макар и рядко, все пак правят покупка само заради съобщение за намаление. Водещи при вземането на решението са потребността от продукта или хипотетичната възможност да имат потребност от него в близко бъдеще. Заради атрактивни отстъпки преобладаващата част от хората биха пазарували от непознат магазин само след проучване на търговеца или препоръка от познат.
Това каза пред БНТ Габриела Руменова, основател на онлайн платформата “Ние, потребителите”, като се позова на данни от специално проведена анкета на тема "Как пазарувате от кампании за намаления?" и уточни, че в проучването са участвали над 1200 респондента, то не е представително и е по метода на отзовалите се.
Целта на допитването е не само да очертае моментната картина на нагласите на потребителите при пазаруване от кампании за намаления, но и да ги насочи към важни за тях аспекти и да им помогне да изградят полезни навици, когато избират стоки и услуги с отстъпки.
Според участвалите в анкетата, най-честите търговски нарушения при кампании за намаления са, че стоката изобщо не е продавана на по-високата цена, неправилно е изчислен процентът на отстъпката и че цената е намалена, след като предварително е била вдигната.
В отворен отговор на въпроса: “Склонни ли сте да рискувате да купите от непознати за Вас търговци, ако Ви предлагат атрактивни отстъпки” участвалите в проучването са посочили още, че биха купили от непознати търговци заради намаление, но само при наличието на добри отзиви на други потребители или на възможност за преглед на пратката преди заплащане.
Извън предложените отговори на въпроса: “Когато сте били подвеждани при покупки от намаления, търговците са действали така: ...”, респондентите са добавили и варианти като изобщо я няма стоката, отстъпката не беше отразена на касата, скрити условия и др.
Някои отговори на отворения въпрос: “Какво би повишило доверието ви в кампаниите за намаление” са: коректност на търговците при обявяване и прилагане на отстъпките, ясни правила на кампанията реални намаления, а не търговски трикове истински намаления с отстъпки от 30 до 70% да не чистят застояла стока отзиви, подробно описани характеристики на продукта, снимки максималната прозрачност, която търговецът предоставя за себе си и услугите си намаленията да бъдат истински, а не предварително увеличени цени и уж направено намаление повече информация за наличности и бърза реакция от контролни органи, вкл. незабавно подаване на сигнал и проверка при нередности.
Габриела Руменова препоръча при използването на пиротехника да се проверява за наличието на информация за производител, за евентуално нарушен външен вид и да се спазват указанията за употреба. При покупката на храни, особено на промоция, да се следи за изтекъл или изтичащ срок на годност, а алкохол да се пазарува само от легитимни търговци.
Подробни данни от анкетата:
1. Случва ли Ви се да направите покупка само заради съобщение за намаление?
Рядко – 67,9%
Често – 17%
Никога – 15,1%
2. Когато пазарувате от намаления, за Вас водещото е:
Потребността от стоката/услугата, която купувате – 36,7%
Хипотетичната възможност да имате потребност от стоката в близко бъдеще – 27,8%
Размерът на отстъпката – 15,8%
Качеството на продукта – 11,4%
Престижът на бранда – 5,7%
Невъзможността да преодолеете настойчивата реклама – 2,4%
3. Склонни ли сте да рискувате да купите от непознати за Вас търговци, ако Ви предлагат атрактивни отстъпки?
Само след проучване на търговеца – 37,6%
Само след препоръка от познат – 30,1%
Да – 20,6%
Не – 11,5%
4. Когато сте били подвеждани при покупки от намаления, търговците са действали така:
Стоката изобщо не е продавана на по-високата цена – 34,2%
Неправилно е изчислен процентът на отстъпката – 27,3%
Намалили са цената, след като предварително са я вдигнали – 17,7%
Обявеното намаление се е отнасяло само за група стоки, но не е било посочено предварително – 14,4%
Намалението е за единични артикули в магазина – 5,6%