
Поне 8 от 10 бутилки за пропан-бутан за битова употреба крият риск да гръмнат, защото нямат предпазен клапан, който при необходимост да изпуска излишната газ и така налягането в тях да падне до безопасни нива.
Става въпрос основно за стари бутилки от преди 2000 г., които се ползват в домакинствата и хората сами ходят да си ги пълнят, а не разчитат на доставка в къщи от специализирани фирми.
„Налягането в бутилката в зависимост от сезона е от 1,5 до 6 атмосфери. Причината за нещастието в ботевградското село Скравена, където бутилка се взриви през януари 2009 г., бе именно липсата на такъв клапан”, каза Лъчезар Христов, имащ сервиз за газови уреди, пред Монитор.
Той показа как на старите вентили има само ревизионен отвор, затворен с плътен метален винт, а на новите предпазният клапан е или празна от външната страна тръбичка или има червена синтетична капачка, която под действието на налягането изхвърча и така се разбира, че клапанът се е задействал. По думите му не повече от 20% от бутилките за битова газ у нас имат такива клапани. От ДАМТН уточниха, че няма регистър с информация колко и какви са бутилките с предпазен клапан и по-старите без.
Според хора от бранша за разлика от бутилките на автомобилните газови уредби именно тези стари балони за пропан-бутан за бита са без предпазен клапан, а също нямат и нивомер, показващ какво количество е заредено в тях. В САЩ бутилките за битов пропан-бутан имат такива нивомери.
За това у нас, както и в повечето страни от Европа зареждането на битови бутилки за пропан-бутан може да става само на специални пунктове.
По данни на ДАМТН в цялата страна те са 311. На едно такова място в София се видя, че основно се пълнят повече туристически бутилки. Някои от клиентите, тръгнали на почивка извън града, даваха за зареждане по 7-8 балона. Други казваха, че ги ползват за да си готвят вкъщи.
Собственикът на газстанцията Анатоли Господинов обясни, че преди да започне пълненето на бутилката, кодът за вида й се задава в компютъра и на базата на данните от кантара се изключва подаването на газта към нея, когато бъде достигне максимално допустимото количество. „Обикновено то е до 80% от вместимостта на бутилката. На нея е изписано колко килограма максимално може да побере”, уточни той. По думите му основен проблем са течовете от бутилки, които с години не се поддържат от собствениците им.
Според Яким Недков, управител на магазин за газови уреди, проблемите с бутилките с пропан-бутан за битова употреба почти винаги се получават през лятото, защото температурите се покачват и като се използват бутилки без предпазни клапани, рисковете се увеличават.
„Хората, които пълнят бутилките на газстанциите трябва да гледат бутилката в какво състояние и тогава да решат дали да я напълнят. Прецени ли се, че е негодна, да се отказва пълнене. Когато има проблем, може да се смени кранът или главата на бутилката. Така нещата стават по-безопасни”, смята той.
Недков твърди, че нерядко се използват в бита газови бутилки, които в други страни от Европа са изхвърлени и нашенци, връщащи се от там ги докарват в България. Също така от пунктове за скрап можело за малко пари да се купи газова бутилка, предадена там за старо желязо. Лъчезар Христов пък уточнява, че първо ги изкупуват като старо желязо. После друг ги купува, пребоядисва ги и продава като изправни.
Още от категорията

КНСБ: Не е получена покана за преговори с кмета на София за транспорта утре, но отиваме в общината

