Около 15 тротинетки са изчезнали в София заради кражба, само 4 дни след официалното им пускане, което беше в четвъртък.

В системата на Lime, калифирнийската компания, която притежава тротинетките  за един ден са постъпили десетки сигнали за скутери, които трябва да бъдат докарани обратно в базата за проверка, съобщава „Монитор”.  Едва 3 от 18 сигнала се се оказали истински. До столичен мол вместо тротинетка е намерен само нейният GPS предавател. 

 В социалните мрежи има снимки на тротинетки носени на ръка до пазара в Сухата река и на Lime натоварен в голф с пловдивска регистрация. 

От Lime отричат, че имат откраднати возила. "През изминалите дни е имаше опит за кражба на 2 електрически тротинетки, но благодарение на бързата реакция на полицията и нашето съвместно сътрудничество те бяха намерени", това се казва в изявление на Тамаш Тот, Оперативен мениджър в Lime, в отговор на въпроси изпратени от Trafficnews. " Бихме искали да изкажем благодарност и към активните граждани на столицата и бихме искали да ги насърчим да подават сигнали както към нас, така и към полицията, в случай че имат съмнения, свързани с всякакъв вид престъпна дейност. Разчитаме на здравия разум и отговорното поведение на хората", се казва в изявлението. 

Тротинетките не могат да се използват, ако не са отключени

 
"Lime напълно си сътрудничи с полицията, за да гарантира идентифициране, докладване и документиране на всяко незаконно поведение. Хората трябва да разберат, че електрическите тротинетки са услуга за споделена мобилност в града.
 
Те не могат да се използват без да бъдат отключени, тъй като колелата са блокирани и при опит за преместване се задейства алармен сигнал. В допълнение, тротинетките се следят постоянно от GPS система и могат да бъдат намерени по всяко време. Lime разработва свой собствен персонализиран модел тротинетки, което означава, че ако някой се опита да вземе определени части от нашите тротинетки - те няма да бъдат подходящи за никой друг модел на пазара. Не си струва да рискувате да откраднете тротинетка на Lime. Всеки нерегламентиран опит за употреба ще бъде докладван в полицията като кражба и ще бъдат предприети стъпки в посока разследване на случая", заявява Тамаш Тот.

За да се наеме возилото трябва да се свали приложение за смартфон. След регистрация, която изисква лични данни и такива за дебитна или кредитна карта се отваря карта, която показва къде са свободните тротинетки. Те се отключват със сканиране на QR кода. 

Отключването струва 1,50 лева, а таксуването след това е 30 стотинки за минута. След като се достигне желаната дестинация возилото се оставя на място по избор или на специално изградените за това стоянки от общината. Максималното разстояние, което може да измине скутера е около 25-30 км. По настояване на Фандъкова максималната скорост е ограничена до 20 км/ч.

Вече работят и така наречените "джуисъри", които следят дали батериите на тротинетките са заредени и ако не са ги взимат за зареждане. Компанията набира хора за това с кампания в социалните мрежи, като на тях им се плаща на час и свършена работа. 

Тротинетките започнаха да функционират в кампанията "Споделено пътуване" на Столична община. Предоставени са 154 електрически тротинетки и около 200 места за безплатното им паркиране, обяви кметът в четвъртък кметът Йорданка Фандъкова. Според нея това е една от мерките за подобряване на качеството на въздуха в София, където основен замърсител е автомобилният трафик.

Кражбата на возила на Lime не е прецедент и в останалите европейски държави и САЩ, където оперират. В някой държави, като Франция, тротинетките те са смятани опасни, палени са и качвани по дърветата.

Пускането под наем на електрически тротинетки в София е прибързано, защото още няма изготвена ясна и категорична нормативна уредба за тях. Това обявиха от Института за пътна безопасност(ИПБ), който е и част от Консултативния съвет по пътна безопасност към Столичната община. Пускането на тази услуга без нормативна уредба, която ясно да разпределя правата и отговорностите на отделните участници, наподобява лобизъм, за чиито грешки ще се наложи обществото да плати", посочват от института в своето становище.

Електрическите тротинетки плъзнаха и

з София, умуват дали да се карат с каскаВозилата се радват на интерес, търсят се хора, които да ги зареждат, пешеходци обаче роптаят