Дали този автобус от видеото по-долу е преминал през технически преглед?

Споделено в социалната мрежа видео показва стар автобус "Чавдар", който явно все още не се е пенсионирал. Е, какво чака? От видеото става ясно, че автобусът се движи по централен столичен булевард и забележете - бълва след себе си изгорели газове и вдига димна завеса. Това е само едно от МПС-тата на трамвайно депо "Клокотница", намиращо се на бул. "Княгиня Мариа Луиза" между ул. "Козлодуй" и ул. "Клокотница", твърди Георги Христов, който алармира за проблема. Мъжът споделя, че ежедневно от там излизат стари МПС-та, които бълват изгорели газове като този стар "Чавдар", пише Glas.bg.

"Аз лично съм засичал няколко червени Камаз-а и един автобус МАН", пише още Христов в публикацията си в мрежата. Мъжът е категоричен, че не е справедливо да се вкарват какви ли не екологични мерки за гражданите, а това да се толерира.

"Има ли какво да се направи по споделения казус от видеото?", пита Георги, но това не е единственият му въпрос. Той търси отговор и на въпроса къде отиде кампанията за по-чист въздух в София?

Преди дни окончателно решиха - без стари превозни средства в центъра на София. Това се случи, след като общинските съветници приеха доклада за въвеждането на нискоемисионните зони в центъра на столицата. Решението бе одобрено категорично: 43 гласа "За", 12 - "Против" и един въздържал се.

Забраната ще важи през студените месеци - тя ще влезе в сила от 1 декември 2023 г. и ще действа до края на февруари на следващата година. Най-потърпевши ще бъдат колите, които попадат в категории Евро 1 и Евро 2, както и още по-старите, които нямат екокатегория. Ограничението обаче няма да важи за камиони.

Oграничението се очаква да засегне около 120 000 леки коли на възраст между 20 и 30 години, които попадат в най-замърсяващата първа категория (Евро 1). Това са дизелови автомобили произведени преди 2002 година и бензинови, регистрирани преди 1996 г.

Зоната с ниски емисии на вредни вещества във въздуха обхваща историческия център на София и се нарича Малък ринг. Тя е в карето между бул. "Васил Левски", бул. "Патриарх Евтимий", бул. "Ген. Скобелев", ул. "Опълченска", бул. "Сливница".

В малкия ринг първоначално няма да могат да влизат автомобилите със стандарт Eвро 1, както и тези без екокатегория. От 2024 г. в малкия ринг през зимата няма да могат да влизат и тези със стикер Евро 2 - произведени до началото на 2000 г. През 2027 г. забраната ще обхваща и автомобилите с Евро 3, т.е. произведени преди началото на 2005 г.

На всички кръстовища за влизане в Малкия ринг вече са поставени видеокамери, които разчитат екостикера на колата от годишния технически преглед. На нарушителите ще се налагат глоби, които започват от 50 лева.

От 1 декември 2025 г. се въвежда и по-голямата нискоемисионна зона - т.нар. Голям ринг. Тя обхваща пространството между бул. "Сливница", бул."Данаил Николаев", бул."Ситняково", бул."Яворов", ул."Атанас Дуков", бул."Хенрик Ибсен", бул."П.Ю.Тодоров", бул."Иван Гешов" и бул.Константин Величков".

Предвижда се от 1 декември 2025 г. в нея да бъде забранено влизането на най-замърсяващите автомобили със стандарт Евро 1, а от декември 2027 г. – и за тези със стандарт Евро 2.

Скептично настроени са част от общинските съвестници. "Патриоти за София" смятат, че тя няма да има никакъв ефект и е по-добре да има друго ограничение - в някои дни да е забранено на колите с четни регистрационни номера да влизат в центъра, а в други дни - на тези с нечетни. Подобна практика действа в други европейски градове.

Важно е да отбележим, че забраната няма да важи за собствениците на коли, които живеят в центъра, а също и за хора със специални потребности.