Черен петък. Убийствени промоции. Невиждани намаления. Или просто ден, в който потребителите имат шанс да се сдобият с мечтаните стоки на изгодни цени. 

При строги ограничителни мерки и повече пазаруване онлайн ще премине и тази година "Черният петък" у нас. В повечето от магазините големи намаления ще има не само в рамките на един ден, а през цялата следващата седмица.

Електроуреди на промоция, подаръци за коледно-новогодишните празници или дрехи за зимния сезон. Това са сред водещите неща, които привличат хората в магазините, по време на сезона на шоковите намаления.

Абсолютно всичко се търси, перални, телевизори и красота сектор - всичко. Месецът на офертите е именно ноември месец, имаме страшно големи намаления от всички категории от цялото портфолио на магазина ни, казва Кристина Павлова, супервайзер в магазин за техника.

Заради мерките около пандемията, голяма част от хората избират да пазаруват изцяло онлайн. Този вид пазаруване обаче, крие и много рискове.

Основното нещо, за което трябва да се внимава от страна на потребителите за онлайн пазаруване е търговецът. Тоест, на кого даваме своето доверие и своите пари. Това означава да намерят контактите на този търговец, когато е онлайн и да видят как биха могли да се свържат при евентуален въпрос, обяснява в ефира на БНТ Соня Спасова, директор на Европейския потребителски център в България.

Въпреки изискването за наличие на зелен сертификат при посещение на големите търговски обекти, хората от всякакви възрасти предпочитат да дойдат на място, за да видят и пипнат продукта, преди да го купят. 

И онлайн поръчките се увеличават, но хората си предпочитат да си дойдат тук на място и да видят с очите си за какво става въпрос, препоръчват от бранша. 

На входа на повечето хипермаркети ще има служители, които ще изнасят всеки избран артикул, за да може да се види на място.

Уловки при онлайн покупки

В последните години все повече и повече хора се възползват от промоциите, които се пускат на Черен петък. За съжаление обаче винаги има и търговци, които могат да се опитат да ги измамят. Заради това е важно потребителите да избират електронни магазини, които познават или предварително са проучили. В адреса на линка трябва да има S (https), както и катинарче, което е знак за сигурност.
Ако все пак попаднете на некоректен търговец, то може да поискате от банката оспорване на плащането (т.нар. chargeback). Нашият съвет е да го направите писмено, за да получите и официален отговор. За тази процедура обаче банката може да начисли такса.

14 дни период на размисъл

Имате 14 дни период за размисъл, в който може да върнете продукта си, купен онлайн. Това важи и ако сте го купили на Черния петък (предвидени са изключения за някои поръчки като например резервации в хотел или стоки, свързани с хигиената). След като върнете покупката, търговецът е длъжен да ви възстанови заплатената сума в рамките на други 14 дни. 

Повредена стока

Ако телевизорът или хладилникът, купени на Черния петък, се повредят, имате право да поискате от продавача да ги ремонтира. Гаранцията на всяка стока, купена от търговец в ЕС, Исландия или Норвегия, е до 2 години. Ако продуктът се развали, трябва да се обърнете именно към продавача, който е задължен да ви съдейства и да го приведе в  съответствие с договора за продажба в рамките на 30 дни.

И още бонус съвети:
1. Уверете се, че цената е коректно обявена. Ако пазарувате в евро или друга валута, направете сметката си предварително. Вижте в другите сайтове дали няма да намерите по-евтино телевизора или тостера, който сте си избрали.
2. Проверете за скрити такси – например за валутен превод, за доставка, за опаковане.
3. Проверете за достатъчно надеждни доказателства, че стоките са безопасни – и това важи не само за материала, от който са изработени детските играчки, но и за вашите дрехи или купата за храна на кучето.
4. Прочетете общите условия - важно е да сте наясно със срока за доставка (обикновено заради Черния петък той е по-дълъг от нормалното), както и за условията за връщане на продукта, ако не ви хареса или си промените решението.
5. Знайте своите права, но и задължения! Предварителната проверка и повишено внимание могат да бъдат началото на една добра инвестиция за деня на големите покупки. Ако решите, че ще връщате стоката, тя не трябва да бъде ползвана и е необходимо да осигурите безопасното й пристигане обратно при търговеца.