Тол системата за автомобилите над 3.5 тона най-вероятно няма да заработи от 16 август, както е предвидено в закона. Това стана ясно от изказване на министъра на регионалното развитие Петя Аврамова пред журналисти в Ямбол.
"Ще продължим да търсим възможност за конструктивен диалог с всички превозвачи във връзка с тол системата, която ще заработи в тестови режим от 16 август, защото смятаме, че тази реформа трябва да бъде въведена в България", казва Петя Аврамова.
Предполага се, че това означава, че най-вероятно за определен период от време шофьорите няма да бъдат глобявани, ако карат без да са платили, така както беше даден гратисен период с въвеждането на електронните винетки, заради създадения хаос в началото на годината, твърдят запознати с проблема пред Mediapool.
В подкрепа на тази версия е информацията от прессъобщението, че таксите за част от платените пътища "ще бъдат с нулева ставка". Това означава, че за тях няма да бъдат събирани пътни такси, защото пътищата не са в добро състояние, е посочено в прессъобщението.
Изказването на министър Аврамова идва само ден след като Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) поиска отлагане на въвеждането на тол системата до началото на следващата година.
МРРБ все още не е обявило публично, които точно пътища влизат в обхвата на тол системата, въпреки че до въвеждането ѝ остават около три месеца. Единствено бяха дадени примерни цени за таксуването, които обаче все още не са окончателни и е възможно да има промяна.
Срещу първоначално обявените пътни такси се обяви бизнесът. Според предприемачите те са прекалено високи и ще доведат до увеличаване на цените на стоките и на билетите за междуградските автобуси.
Обхват на платените пътища
На този етап е планирано само половината от републиканската пътна мрежа или 10 800 км да бъде включена в обхвата на тол системата. В списъка влизат всички магистрали и първокласни пътища, както и част от пътищата втори и трети клас. Според бизнеса никъде по света не се плаща за пътища трети клас и компаниите настояват те да бъдат извадени от обхвата на тол таксите.
В Ямбол Аврамова съобщи, че част от пътищата, за които се предвижда да са платени, ще са с нулева ставка. Това означава, че няма да се събират пътни такси, защото участъците не са в добро експлоатационно състояние.
Останалите около 10 000 км републикански пътища ще бъдат без тол такса. Няма да се плаща и за останалите около 20 000 км общински пътища. Кметовете на общините обаче настояват да се намери решение как ще се финансира общинската пътна мрежа.
КРИБ настоява обаче, в обхвата на платените трасета да останат само магистралите и първокласните пътища, които са част от европейската транспортна мрежа, т.нар. TEN-T мрежа.
"По този начин системата за таксуване ще бъде насочена основно към транзитното движение и едновременно с това ще даде алтернатива на превозвачите, които работят на българския пазар", се казва в позицията на КРИБ. Според организацията около 40% от тежкия трафик по българските пътища е транзит.
Цените не са ясни
Към момента няма яснота и какви ще са цените на пътните такси за автомобилите над 3.5 тона. Предложените цени са обвързани с вида на автомобила и неговата екологичност, като най-ниската е близо 5 ст./км за автобусите EURO VI, а най-високата – близо 95 ст./км е за камиони над 12 тона с четири и повече оси EURO І и EURO ІI.
"Никой от превозвачите в момента не може да даде точна справка за това колко пари ще плати при един курс на негов тежкотоварен автомобил през България, тъй като ние все още не сме представили актуалната пътна карта с платени отсечки", казва още Аврамова в Ямбол. По думите ѝ "всички сметки за един курс при това положение са некоректни".
Закъснява ли въвеждането на тол системата?
Министърът на регионалното развитие Петя Аврамова опроверга твърденията на КРИБ, че въвеждането на тол системата закъснява. Според бизнеса към настоящия момент интегрирането на системата за събиране на таксите не е свързано с Национална агенция за приходите (НАП) и Агенция "Митници", което е "предпоставка за основателни съмнения относно прозрачното събиране и разходване на сумите".
"Към настоящия момент обаче най-важното обстоятелство е, че системата не е готова и няма да бъде готова преди края на първо тримесечие на 2020 година. По тази причина събирането на тол такси в аванс или на "зелено" граничи с въвеждането на нов данък или просто с престъпление", смята КРИБ.
Регионалният министър обаче твърди, че още на 2 април тол системата е свързана със системата на агенция "Митници". В момента тече синхронизиране на базата данни. Изгражда се и връзка със системата на МВР, където изискванията за сигурност налагат по-сложни процедури, но като техническо изпълнение и свързаност ще имаме готовност да въведем тол системата, казва Петя Аврамова.
Тя разчита на "конструктивен диалог" с бизнеса, в който да се намери най-вярното решение.
Като аргумент регионалният министър посочва, че над две трети от българите подкрепят въвеждането на тол системата, защото в момента две трети от пътните такси за ремонт и пътно поддържане се събират от винетките за леки автомобили. Останалите една трета са от тежкотоварния трафик, който пък рушал пътищата.
"Над 90% от въпросите, които ми задават хората във всички населени места, в които се срещам с тях, са за пътища. Всички искаме да караме по хубави пътища. Ще продължавам да търся конструктивен диалог, тази реформа, колкото и трудна да е, да бъде доведена до край", казва Аврамова. Тя не изключва с темата да се спекулира по чисто политически причини