Американските Амазон (Amazon) и Епъл (Apple) са най-скъпите марки в света, но китайските имена се изкачват в списъка и вече изпреварват водещите европейски брандове. Това сочи световна класация, изготвена от Кантар БрандЗед (Kantar BrandZ) и цитирана от Ройтерс и business.dir.bg.

Амазон, основана през 1994 г. от Джеф Безос, остава най-скъпата марка в света, оценявана на 684 млрд. долара. На второ място е основаната през 1976 г. Епъл с 612 млрд. долара, следвана от Гугъл (Google) с 458 млрд. долара. Тенсент (Tencent) - най-голямата социална мрежа и компания за видеоигри в Китай, е не пето място, а китайският онлайн търговец Алибаба (Alibaba) - на седмо. Китайските марки постепенно и бавно напредват. Все повече компании се възползват от технологичното си развитие и показват, че могат да се мерят с големите тенденции, които оформят Китай и световния пазар, посочва Греъм Стейпълхърст, директор по глобалните стратегии в Кантар БрандЗед. Пет марки са увеличи стойността си над два пъти, начело с китайските гиганти в електронната търговия Пиндуодуо (Pinduoduo) и Мейтуан (Meituan). Списъкът се допълва от водещия китайски производител на спиртни напитки Моутай (Moutai), платформата за видео споделяне ТикТок (TikTok) и американския производител на електромобили Тесла (Tesla).

Основана през 2003 година, Тесла е най-бързо растящата марка и стана най-скъпата марка на автомобилостроител. Стойността й е скочила с 275% на годишна основа до 42,6 млрд. долара, отчита Кантар. Китайските марки са укрепилии позиции спрямо европейските. Китай е родината на 14 процента от 100-те водещи марки в света спрямо 11 процента преди десетилетие. Същевременно делът на европейските имена е намалял от 20 на 8 процента. От Европа водещи марки са френската Луи Вюитон (Louis Vuitton) на 21-о място и германската софтуерна група САП (SAP) на 26-а позиция. Като цяло преобладават американските марки - 74 процента от водещите 100 имена. Те са и брандовете с най-бърз растеж през изминалата година.

Ето и 10 в класацията:

1. Амазон - 683,852 млрд. д.

2. Епъл - 611,997 млрд. д.

3. Гугъл - 457,998 млрд. д.

4. Майкрософт - 410,271 млрд. д.

5. Тенсент - 240,931 млрд. д.

6. Фейсбук - 226,744 млрд. д.

7. Алибаба - 196,912 млрд. д.

8. Виза -191,285 млрд. д.

9. Макдоналдс - 154,921 млрд. д.

10. Мастъркард - 112,876 млрд. д.