Пазарът на хотели в България изглежда твърде голям за мащабите на страната ни. Такъв извод се налага от данните за продажба на този бизнес, достъпни поне на три платформи.
Първата е на сайта на Частните съдебни изпълнители, където в момента има 24 обекта от този пит, обявени за продажба чрез търг. Втората е специализиран сайт за продажба на бизнес, в който има 35 оферти за продажба на български хотели. Третата е един от големите сайтове за продажба на имоти, където офертите са около 1000.
Частни съдебни изпълнители са обявили 24 търга за хотели, като 19 от тях започват наддаването от над 250 000 лева. Прави впечатление, че в списъка отсъстват или са единици изпадналите в неплатежоспособност хотели в големите ни морски и зимни курорти.
Повечето от списъка са в градове, където туристическият поток не е достатъчно голям, за да ги направи ефективни - Видин, Кюстендил, Ловеч, Смолян, Сливен, Малко Търново. От големите ни курорти са представени само Пампорово с един обект, Слънчев бряг с един и Созопол - също с един. За сметка на това, тук са и най-скъпите хотели - Слънчев бряг е с начална цена от 4.5 милиона лева, Пампорово - 3.8 милиона лева.
Нещата се променят, когато погледнем данните от сайта за продажба на бизнеси. Тук преобладават курортите и столицата- и като количество на офертите, и като цена. Действащ хотел в Созопол държи рекорда-13.5 милиона долара искат собствениците му. Следва софийски хотел с 4.9 милиона долара и хотел в Банско - 3 милиона долара.
В списъка с оферти присъстват почти всички по-известни курорти на морето и в планината. Банско води с 6 предложения, следва морските Албена, Златни пясъци и Слънчев бряг, заедно със Свети Влас.
В обявите за продажба в сайта за имоти Варна и Банско са абсолютни лидери. Те имат съответно по 71 и 69 оферти за продажба на хотели. Посочените цени са в евро, има голямо разнообразие. В Банско например има оферти от 3.5 милиона до 100 000 евро. Варна е по-скъпа- най-високата цена е 5.5 милиона евро, около 10% от офертите са около и над 1 милион евро.
По данни на Националния статистически институт в България през 2016 година е имало 3331 места за настаняване тип хотели. Това означава, че близо 30% от тях са обявени за продажба или са изпаднали в несъстоятелност. Въпросът е бизнесът ли не е печеливш или има свръхстроителство, което не отговаря на реалните потребности на туристическия бранш като цяло.