Между 15 и 30 хиляди семейства ще мигрират в Пловдив през следващите 2- 3 години. Причината е икономическия бум в града, развитието на аусорсинг и IT индустрията, както и засиленото търсене на квалифицирана работна ръка за тези сектори. Така че, на пазара за имоти в момента липсва т между 2 е 3 милиона квадрата жилищна площ, които да задоволят предстоящото търсене. Тази прогноза направи провдивският архитект Радо Тодоров, който бе един от лекторите на BalREc - форум, който събира представители от най-активните компании от сферата на инвестиционните проекти в България.
Според него няма разлика в търсенето на имоти в София и в Пловдив. Разликата е в цената на квардратен метър и в предлагането. Цените в Пловдив варират от 450 до 950 евро, с малки изключения, докато в столицата квадратен мегър струва между 900 и 1400 евро. "До тази година се търсеха жилища най- вече в ниския сегмент - евтини и малки, с една спалня. Тези клиенти изкупиха голяма част от предлаганите жилища с цел инвестиция. Но сега на пазара излизат нови купувачи с различен профил. В рамките на 1 година се покачи и търсенето на средния сегмент апартаменти. Новите жители на града, тези които се местят, за да живеят и работят в Пловдив, първата им стъпка е да си закупят нискобюджетно жилище, а след това да си намерят по-добра работя и да се прехвърлят в по-висок клас жилище. Увеличаващият се туристически поток в Пловдив също има отношение към развитието на пазара. Много софиянци вече купуват второ жилище в Пловдив като инвестиция или в търсене на по- спокоен живот. Капана е успешен проект на градската управа и привлича много млади хора в града" заяви арх. Тодоров.
Според него един луксозен имот не означава само среда и архитектура, а усещането което получават хората , живеещи в една сграда. "Това зависи от самите инвеститори. Изборът на жилище вече прилича на избора на хотел. Когато избираш хотел с 2 или 3 звезди, знаеш какво да очакваш. Също така знаеш какво ще получиш, когато плащаш за петзвезден хотел. Хората се стремят към този начин на обитаване. Вече има такива примери и проекти, които скоро ще бъдат реализирани" коментира пловдивчанинът.
Според другия лектор инвеститорите трябва да бъдат честни с клиентите. "За клиента вече не е лукс да живее в къща с мраморно фоайе и кристални полилеи, а луксът е място, където той живее приятно и добре. Лукс е локацията, размерът на инвестицията и разпределението на жилищната площ. Трябва да се изгражда елегантна и достъпна социална среда" коментираха други участници в дискусията.
Според инвеститорите профилът на купувачите на имоти вече е различен. 70 % от купувачите са млади семейства - 30-35 годишни, със стабилни доходи, които използват ипотечно кредитиране. Другите 30 % имат свободни средства и покупката за тях е с цел инвестиция. Клиентът е стабилен и устойчив. Хората са започнали да купуват активно сега, защото на пазара вече има продукт , който отговоря на повишените изисквания на клиента. Новият купувач е изключително добре информиран, не е емоционален. Той гледа на покупката на жилище и като инвестиция. Хората вече не купуват жилища с идеята да останат в тях до края на живота си. Изследват потенциалната възвращаемост на имота и държат да е бързо ликвиден, коментира Ивайло Мишев, управител на инвестиционната дивизия към Arco Real Estate.
Според арх. Тодоров обаче на строителния пазар вече няма място за играчи, които се надяват с минимална инвестиция да извлекат максимална печалба. За напред строителите ще трябва да харчат по-голяма част от собствената си печалба, за да могат да извадят по-добър и конкурентен продукт на пазара.
Най-големият проблем пред строителите обаче е липсата на инфраструктура. В Европа няма как да получиш строително разрешение, ако имотът в който ще строиш няма път, прекарани ток и вода. Тук общините все още разчитат на самите инвеститори и не инвестират в изграждане на инфраструктура в новите зони, в които ще се развиват градовете. Това е и основната причина за презастрояването в големите градове, което води след себе си тежък трафик и замърсяване на въздуха.