Оповестяването на председателството на Пловдив като Европейска столица на културата за 2019 година отприщи огромен алтернативен пазар на имоти за краткосрочни настанявания. Като нарицателно за тези апартаменти се превърна името на най-голямата платформа за наемане на частни имоти от туристи - Airbnb.
По-далновидните пловдивчани веднага съзряха възможността да изкарат бързи и лесни пари, предвид че у нас този бранш до преди 2 години бе напълно в сивия сектор. Особено под тепетата съществува солиден опит в полето на свободното отдаване на имоти и стаи от обитавани жилища, тъй като това бе обичайна практика в силните панаирни години.
Така започна активно инвестиране в имоти, основно ново строителство, които бяха директно обзаведени и обособени за целите на активно отдаване под наем. Тази иначе туристическа услуга, но не и легализирана като такава, набра огромна инерция, форсирана от онлайн платформите. Те направиха на практика възможен контакта между наемодатели и наематели в целия свят, а бизнесът все повече процъфтяваше.
Данъчният рай обаче беше помрачен от недоволството на хотелиерите, което прерасна в законови промени. Така бяха извършени редица корекции, налагащи регистрационен режим на такъв тип жилища, вили и друг тип имоти, които се отдават за краткосрочно ползване. Логично, това доведе и до необходимостта доходите от тази дейност да бъдат декларирани.
2019 година обаче остана в историята, а краят ѝ и началото на 2020 доведоха до чисто нов за съвременнтата ни история феномен - глобалната пандемия. Тя сложи хикс на пътуванията и туризма, което доведе и до очаквания крах на бизнеса с Airbnb апартаментите. Тук си струва да отбележим, че категорично това не обхваща целият спектър от предложения, защото пандемията и ограничителните мерки около нея форсираха пазара с отдаване на цели ваканционни къщи, които се превърнаха в новия тип увеселителни места за купони и друг тип събития. В това число е справедливо да се включват и частни апартаменти в курортни селища.
Равносметката показва, че всички останали загубиха. Тази тенденция е особено осезаема в Пловдив. Още повече, че вложителите в този бизнес не успяха да избият така бързо инвестицията си, както им се искаше. Много от собственици разчитаха да изплащат ипотечни кредити с приходи от краткосрочното настаняване, което би следвало да обезпечи кредита в дългосрочен план. Оказа се обаче, че няма такъв огромен интерес с оглед наплива на наемодатели на пазара. Това доведе до търсене на други източници на доход - отдаването за дългосрочен наем. Там обаче приходите са значително по-ниски и възможността да се покрива изцяло кредит е почти невъзможна.
Единствената възможност остава "План Б". Втората опция се оказва продажба. Така редица имоти, готови за отдаване под наем, вече са сложени на тезгяха на имоти в Пловдив. При тях характерно е, че обикновено разполагат със система, позволяваща лесно менажиране на апартамента - смарт ключалки, или пък пощенски кутии с кодове и механизми. В общия случай те са регистрирани в сайтовете за отдаване на имоти и бъдещ купувач лесно може да ги пласира на същия пазар. Ако обаче не са печеливши, какъвто вероятно е случая с имотите в продажба, то те трябва да бъдат трансформирани за други цели - жилищни, отдаване за дългосрочен наем или пък използване за друг тип бизнес цели - офис площи, когато е приложимо.
Под тепетата основно се продават имоти в супер центъра на града - в Капана, Стария град и други подобни локации, които обаче не са съвсем функционални за живот за семейства. Затруднено е и паркирането. Мансарди, приспособени тавански помещения, приземни етажи, малки пространства са част от масовия облик на имотите в този сегмент. Обзавеждането често е предназначено именно за краткосрочно настаняване и не препокрива точно понятието за дом, повече приближаващо се до апартхотел тип с разпределение - спалня, санитарен възел.
Цени на имотите обаче заради стратегическото им разположение са високи. Сред имотите на тезгяха са например части от двуетажна къща в Капана, чиито нива са приспособени в четири малки студия, всяко по около 30 кв.м. Двете студия на първия етаж се търгуват за 100 000 евро, а горните за 86 хиляди евро.
Намират се обаче и по-изгодни оферти сред по-ниския ценови клас на имоти в комплекси ново строителство в периферията на града.
TRAFFIC PROPERTIES е част от водеща корпорация, която включва компании, работещи в сферата на охранителната дейност, комуникациите, транспорт, развлекателен бизнес, медии. Агенцията се занимава с посредничеството и консултирането при покупко-продажби на имоти, отдаване под наем, строителство, консултантски услуги, пазарни анализи и други услуги, свързани с имотния сектор. Наред с това компанията предлага съдействие при отпускане на кредити, като работи с Българо Американска Кредитна банка, Банка Уникредит и Райфайзенбанк. TRAFFIC PROPERTIES предлага актуални оферти и разполага с голяма база данни от имоти и купувачи, както и подробна информация и снимки от всички оферти. Агенцията осигурява и всички услуги, необходими на клиента: проект за интериорни решения, изпълнение на довършителните дейности, домоуправа и менажиране на имота, ако е закупен с инвестиционна цел. Подробна информация и консултации можете да получите на тел. 0876797979.