Превозваческата фирма „МУЛБУЛ ТРАНС“ ЕООД е подала сигнал срещу ДАИ-Пловдив за рекет, установи TrafficNews. Дружеството, чийто капитали са холандски, е регистрирано у нас и по-точно в община Асеновград през 2012 година. Капиталът му е 500 000, а за собственик е посочена фирма води „Жоталекстранс” ЕООД.
Неин едноличен собствен пък е холандския гражданин Корнелис Петрус Леонардус Мария Мулдърс, който е и управител на транспортна фирма. Припомняме, че днес Окръжният прокурор на Пловдив Румен Попов подчерта, че чуждестранният бизнесмен бил изумен от рекета.
"Става дума за чиста форма на изнудване. Или даваш, или ти спирам 300 тира и те ликвидирам", така обрисува Попов практиката на инспекторите на ДАИ.
"Парите са искани от управителя на дружеството за комплексни проверки, които се извършват на около 2 години. През 2017 е искан 5000 лева подкуп и тази година при новата комплексна проверка отново са искани и получени 5000 лева подкуп. При тематични проверки също е имало рушвети, но са за по-малки суми. Издавани са актове за 50 лева, като реално ги е грозяла опасност за отнемане на нарушения, въпреки че фирмата се е старала да бъде изрядна", обясни наблюдаващият прокурор Георги Гешев.
Заради сигналите на холандеца е започнато разследване от ДАНС, което към момента бележи напредък с трима задържани инспектори от отдел "Контролно-административна наказателна дейност" в ДАИ-Пловдив.
Има ли обаче друга гледна точка към изнесените данни от разследването?
Според прокуратурата фирмата е жертва, според бранша става дума за нелегална дейност и подмолност от страна на чуждестранните фирми. По думите на Васил Пиронков, председателя на Камарата на автобусните превозвачи и член на Съюза на международните превозвачи, чуждите фирми имат практика да дават подкупи на длъжностни лица, тъй като работят напълно нелегално.
„Чуждите превозвачи регистрират фирми у нас. Не плащат данъци, осигуровки, задължения към НАП. Крадат нашите кадри и курсове. Схемата е проста – регистрират камиони, част от които никога не стъпват на българска територия, останалите са без пътни листове, без тахографските шайби, без нищо. Как минават технически прегледи? Тези фирми са пощенска кутия. Когато прави комплексна проверка или хване техен тир, те сами дават рушвет и веднага подават сигнал. Това е подпомна практиката на чуждестранните транспортни фирми у нас“, обясни накратко Пиронков.
Той посочи, че именно заради борбата със сивия сектор, който доминира от подобни фирми, е създаден пакета „Макрон“.
Пиронков коментира, че подобни практики трябва да бъдат изкоренени, тъй като вредят на българския бизнес. Той подчерта, че вината трябва да бъде търсена освен в инспекторите на ДАИ, така и в тези фирми, които по думите му са основоположник и двигател на тези корупционни практики с даването на подкупи, за да не се отчитат нарушенията.
„Категорично трябва да им се отнеме лиценза“, посочи Пиронков.
От „МУЛБУЛ ТРАНС“ ЕООД не вдигнаха телефона за коментар.
Припомняме, че трима инспектори на ДАИ-Пловдив, са с удължени мерки за неотклонение до 72 часа по обвинения за искане и вземане на подкупи от три транспортни фирми. Анна Генова, временно изпълняваща длъжността директор на ДАИ-Пловдив е освободена без обвинения.
Въпреки че задържаните инспектори са обяснили, че са се отчитали на Генова, такива данни не са доказани по разследването, посочи окръжният прокурор Румен Попов. Припомняме, че при акцията бяха задържани и разпитани 7 души - петима служители на ДАИ и 2 други лица.