Общинска служителка в Пловдив сигнализира, че е била замесена в некоректна агресивна маркетингова атака с цел да бъде примамена да присъства на рекламна презентация на козметични продукти на стойност над 3000 лева. Донка Налбантова, завеждаща отдел "Културна политика и информационно обслужване" към "Старинен Пловдив" се обърна към TrafficNews, за да разкаже за схемата, започнала с едно обаждане за "подарък".
Налбантова получила обаждане, че нейна приятелка ѝ е направила подарък - компютърна диагностика на кожата и процедура за подмладяване, истината обаче се оказва друга - била подмамена да присъства на рекламно представяне.
"Това е измамна схема, в която чрез непочтено използване на манипулация и телефонна атака се набират жени, които да присъстват на рекламна презентация на скъпи козметични продукти, в която "облъчват" жените за чудодейните им свойства. Лъжат ви, че става дума за подарък от приятел - процедура за лице, а когато отивате се оказва, че става дума за презентазия на продукти с цел закупуване", обясни пред наш репортер Налбантова.
Тя е категорична, че ще подаде жалба в Комисията за защита на потребителите.
Става дума за продукти с бранд "DEEP cosmetics", за които се твърди, че са висококачествена израелска козметика на натурална основа, която има невероятно ренегериращо и подмладяващо действие. Портфолиото е от 11 продукта - кремове, пилинги и маски с единична стойност от по около 300 лева, а в комплект за над 3000 лева.
Според управителката на фирмата в Пловдив обвиненията са безпочвени, но не отрече, че на жените се обяснява, че имат "подарък".
"Ние не използваме манипулация. Вярно е, че жените биват запознавани с продуктите, но това са безплатни процедури. Всеки е свободен да се възползва от безплатната манипулация без да закупува продукти", обясни Виктория Кьосева.
Подарък или ловко ласо?
Налбантова получава обаждане на 19 май, в което ѝ се съобщава, че нейна приятелка ѝ направила подарък за козметична процедура и за целта трябва да си запази час в салон за красота. Нормалната логика веднага подтикнали жената да попита от кого е дарът, но отговор не получила.
"Име не можем да ви кажем, обеща ли сме, все пак е изненада - това ми отговориха", посочи Налбантова. Тя още веднъж се опитала да разбере коя е тази нейна приятелка, но въпросът ѝ бил отклонен, като обещали да разкрият самоличността, когато дамата дойде в салона.
Налбантова обаче обяснила, че не може да си запази час, тъй като заминава. След 2-3 дни обажданията продължили, а от другата страна все по-настойчиво настоявали жената да си запази час, за да "оползотвори подаръка". Предвид настоятелното звънене и ударилите на камък опити да разбере подробности, Налбантова се съгласила да си запази час, който бил насрочен за този петък /14 юни/. В деня на уговорката тя получила още две обаждания, целящи да напомнят на жената, че все пак има запазен час.
"Когато отидох на уречения адрес заварих лъскав салон, в чието фоае имаше 5 жени. Влязох, а от рецепцията възкликнаха, че съм номер 6 и чакаме до 9. В този момент разбрах, че нещо не е наред. Обясних, че съм тук поради факта, че са ми казали, че имам "подарък" от приятелка за манипулация и имам запазен час, а отговорът, който получих бе, че трябва да се съберем достатъчно жени, за да влезем за презентация на козметични продукти", обясни Налбантова.
Жената разбрала, че телефонните обаждания са били именно с цел тя да дойде на рекламната презентация и се почувствала излъгана, след което напуснала студиото.
Ало, кой е?
Налбантова обясни, че през цялото време никой не е споменавал името на студиото, а ѝ е бил даван само адрес. Настъпателните обаждания са осъществявани от Call center и продължават дори днес с цел жената да си запише нов час. Всички тези крайно съмнителни обстоятелства накарали жената, след като е отишла в обекта и е в видяла името му, да го провери в онлайн търсачка.
„Оказва се, че в едни от най-големите онлайн форуми въпросната козметика и методиката им за примамване на клиенти е печално известна. Жени, които вече са били въвлечени в схемата, предупреждават потенциалните нови „дарени“, обясни Налбантова.
Проверка на TrafficNews установи, че в редица платформи жени споделят за практиката по набиране на жени за рекламни презентации на въпросния козметичен бранд, както и предупреждават, че методиката им за убеждаване е агресивна и подмамваща.
Deep cosmetics има база в София и Пловдив. Столичанки асоциират практиката им с дистрибуцията на козметичните продукти „ДеШели“ на фирма "АЛФА ЕКОТРЕЙД", които бяха разобличени през 2014 в репортаж на „Господари на ефира“ за използване на същите прийоми за манипулация на жени. През 2015 пък на пазара се намества „Бюти Индъстри“ ЕООД, което се занимава с дистрибуция на новата марка „Deep cosmetics”. Общото между двете фирми е, че в тях като съдружник е било едно и също лице - Оксана Викторовна Банина. Към момента дамата не фигурира в състава на дружествата, но поради тази причина в социалните мрежи считат, че става дума просто за рембрандиране след медийното осветление на схемата, тъй като съвпаденията – скъпа израелска козметика в нова опакова, презентации, телефонни атаки, макар и бивш общ съдружник - съвпадат до съвършенство.
В Пловдив студитото, което носи бранда "Deep cosmetics" и разпространява техните продукти, се води на нова фирма "Голдън кей". Дружеството е регистрирана през март 2019 от Виктория Кьосева. Самата Кьосева преди да дойде в Пловдив работи в софийски салон на бранда "Deep cosmetics", менажирани през "Алфа Екотрейд"
Според потребителите в социалните мрежи след презентациите и демонстрациите следвало етап на убеждаване за закупуване на сет от 11 козметични продукта за над 3100 лева, като дори им се предлагали кредити. Отстъпка получавали пък ако оставят имената и телефоните на други жени, които да бъдат извикани за презентация. Десетки жени са завели жалби в КЗП срещу дейността на центровете.
„Ние не манипулираме“
Наш екип отиде в студиото на Deep cosmetics в Пловдив. Според управителя Виктория Кьосева манипулации в маркетинговата стратегия на компанията не се използват. Тя отрече връзка с „ДеШели“ и обясни, че рекламни презентации се правят от много фирми за различни продукти.
Кьосева категорично опроверга да се предлага отстъпка на жените срещу предоставяне на координати на други жени, като подчерта, че закупуването на продукти и „поканването“ на техни приятелки да се подложат на процедура е напълно доброволен акт.
„Дамите, които идват при нас, препоръчват свои приятелки, които да дойдат за безплатна процедура. Тя им правят подарък напълно доброволно“, обясниха от компанията. Според тях част от жените не искали името им да бъде съобщавано, като човек, който е дал име и координати, тъй като се притеснявали дали това ще се понрави на описаните от тях.
По думите на жената, фирмата е администратор на лични данни, а с количеството на обажданията и тяхното съдържание не се злоупотребява. На въпроса ни дали според фирмата няма съществена разлика разликата между „подарък“ от приятелка и събиране на данни с цел повикване за реклама, оттам не ни дадоха конкретен отговор, освен това, че все пак „приятелка ги препоръчва за безплатна процедура“.
Наистина фирмата боравела с Call център, който бил ситуиран в една от стаите на дружеството, но телефонистките нито притискали жените да дойдат, нито спестявали информация за това какво представлява посещението в центъра и какви са целите му.
Кьосева посочи, че наистина за закупуването на продукти се предлагат кредити, но посочи, че това е нормална практика във всеки магазин по отношение на всякакви стоки.
Маркетингови трикове и правото да бъдем информирани
TrafficNews счита, че всеки има право да бъде информиран, да не бъде вкарван в заблуждение и да не бъде приканван по спорни методи в рекламно ласо. Марктинговите стратегии не бива да нарушават човешката етика, нито да боравят с телефонни атаки и недобросъветство събиране на лични данни. Ясно заявените намерения и цели дават възможност всеки да направи информиран избор затова дали желае да участва в рекламна презентация на крем за лице за 350 лева.