Много хора изпадат в депресия по време и след празниците. Оказва се, че често натоварваме последните дни на годината с прекалено големи очаквания, които обикновено се разминават с реалността. Харчим луди пари за скъпи стоки и услуги, но това обикновено не носи удовлетворение. И оставаме разочаровани. Затова съветът на специалистите е да не си купуваме емоции, а да си ги създадем.
„Това е феномен, който наблюдавам в последните 25 години. По празниците искаме всичко да е възможно най-добро - да си позволим най-луксозните стоки, най-скъпите почивки и т.н. Натоварваме се с големи сметки, пазаруваме прекомерно и се надяваме да успеем да зарадваме всеки един човек около нас, като му купуваме подаръци, които, разбира се, в повечето случаи се оказват ненужни”, посочи пред TrafficNews психиатърът д-р Веселин Герев.
Това, от една страна, стопява финансите. От друга, на празника човек очаква да бъде разбран, да получи нужното внимание от всички близки, познати и приятели, но често се получава разминаване между очакванията и реалната действителност. Тоест, той вижда, че емоционално не е могъл да зарадва хората с покупки и подаръци. И това задейства лампичката на стреса. Човек разбира, че не е било необходимо да полага чак толкова много усилия или да се охарчва финансово, защото не може да получи желания резултат. И след празниците настъпва т. нар. отрезвяване. Отново влизаме в сивото ежедневие. Осъзнаваме, че сме преяли и препили, а от това не следва нищо добро за здравето. Идват новите сметки, а с тях и депресията.
„Винаги са ме питали каква е причината за това, след като настроението е добро, дните са почивни. Най-големият проблем е в консуматорското общество – ние искаме да си купим емоция, а не да си я създадем. Фактът, че ще похарчиш много пари за нещо, не означава, че ще ти донесе желаната емоция обратно. В повечето случаи дори това е повод за разочарование. Купуват се скъпи вещи, за да може човек да направи впечатление, да бъде оценен по тях, а не по това, което той самият представлява. И оттам вече идва и големият шок – човек е получил много скъпи подаръци, които никой не забелязва и не им обръща внимание, а това още повече го вкарва в депресия”, обясни д-р Герев.
Коледа и Нова година са изключително стресиращ период за самотните хора. Аз има клиенти, които казват: Не ми се мисли, че идват празници, защото няма с кого да ги споделя! И пак опираме до емоцията. Това, че човек има големи финансови възможности, не е гаранция, че ще прекара празниците щастливо. Затова винаги съм съветвал хората да не си купуват скъпи стоки, услуги или вещи. Те не носят емоция. По-скоро да се съберат с приятни хора, да си прекарат в приятни разговори и положителни емоции. Това ще е повод да се почувстват празнично и удовлетворени. Дори една пластмасова чаша вино на улицата, споделена с приятен човек, би доставила много по-голямо удоволствие от скъпо шампанско в кристални чаши. Важно е човек да не робува на желанието на обществото да го види пазаруващ, с вещи по последна мода. Това в повечето случаи няма никакво значение. Носи разочарование, тъй като на много хора не прави впечатление. И забележете – хората с финансови възможности карат празниците скромно. Надценяването е там, където човек няма големи финансови възможности”, категоричен е психиатърът.
Още от категорията
Кой са най-богатите на колаген храни?