За 25 години в бизнеса с продукти за коса, козметика и оборудване на фризьорски салони, притежателката на Christian of Roma няма почивен ден. Дори когато пътува по света, личното й време е далеч по-малко от служебните срещи. Има дъщеря Мария, има усет към антикварните вещи, има орден от италианското правителство. Има мечти… Публикуваме интервюто на Евгени Минчев с Елена Кристиано в рубриката "неСТАНДАРТно" на в. Стандарт.
-Г-жо Кристиано, днес сте сред най-успешните жени в България. Разкажете ни моля за началото.
-Зад разказа за лидера в бранша Christian Of Roma седи личната история на един изключителен човек, чието сърце завинаги остава в прегръдките на България. Гаетано Криситано е роден в италианския град Неапол в семейство, което в продължение на 150 години се е занимавало с търговия. От майка си Кристиано е получил първите основни познания и съвети за правилното управление на компания. „Никога не вземай прибързани решения!” - съветва го тя – „Най-добрите сделки са тези, които не си сключил: при тях нищо не печелиш, но и нищо не губиш.” И, точно това е, принципът, който най-добре синтезира успеха на компанията ни днес. В началото на 70-те години от миналото столетие са трудни години за Гаетано Кристиано. Въпреки огромните финансови загуби, непоклатимата воля, отвежда Гаетано Кристиано в Рим. Там той основава Christian of Roma Group, чийто предмет на дейност е производство на козметични продукти, поставяйки ги в центъра на устойчивото бизнес развитие, Гаетано поставя жената и нейното желание винаги да бъде красива, с добре поддържана външност, посредством качествени козметични продукти. В България, той пристига, за да търси нови пазари и да вдъхнови жените да повярват във вътрешната си красота. Това е историята на успеха.
За последните две десетилетия са създадени 12 филиала на компанията в страната. Christian of Roma притежава най-големия технически екип от професионалисти, провежда 120 семинара годишно и 2 фестивала. За поредна година в ръцете на стилистите ни беше поверен бекстейджа на най-голямото модно събитие у нас – Sofia fashion week.
-Компанията Ви обгрижва всички свои клиенти, като им предоставя изобилие от тиймбилдинги, запознанства със световни топ коафьори. Какво развива всичко това и завършва ли с благодарност от страна на всички тези хора?
-Основно развива бизнеса, създавайки условия за израстване. За стилистите и заетите във фризьорската професия усърдието в усвояването на иновациите, прилагането на техники и умения, които ежедневно се променят, е от изключителна важност. Екипът, който създадохме заедно, е една мозайка. Постепенно развихме отделните брандове и личности, които срещнахме в прехода на израстване на компанията. Нашата мисия е всеки един от екипа да се превърне в много специален човек. Наскоро прибавихме към редиците на нашия екип и нови личности, много добре развити с голям опит. Прибавихме към нашето семейство в началото на годината и част от най-младите представители на нашата професия. Убедена съм, че имената им един ден ще бъдат в топ листите на класациите.
-Прочути в цял свят за организраните от Christian of Roma group фестивали, един от които дори вече провеждате в София. Какво променят те, във Вас, в клиентите, в обществото?
-На практика всичко. Италианският фестивал на красотата и прическата и Международният фестивал на прическата и красотата са форуми, които събират по традиция най-добрите в бранша от цял свят. Създадохме платформа за обмяна на творческа енергия и опит между фризьорите. Дадохме им възможност, водещите имена в професията в световен мащаб да се запознаят с българския талант и едновременно с това да обменят опит с онази енергия, която прави фризьора творец! Така се стигна до първите награди за фризьорско майсторство You Are The First, които проведохме в края на септември. Една от категориите, в които беше връчен специален приз и награда, беше посветена на биоидеята с екопродукти във фризьорския салон. Имаме вече над 100 зелени салона. Нашето мото тази година е във всеки един салон е да имаме биопродукт, защото това вече се превръща в една култура на общуване с продуктите за коса. Така, както ни се случва с продуктите за хранене, така както ни се случва с много други продукти в нашия живот, така искаме в нашите салони да дадем право на избор и алтернатива на клиента, който има желание да поддържа своя външен вид, без да посяга към крайните химични продукти.
-Имате дъщеря, Мария, какво и говорите за парите, очаквате ли тя да продължи този мащабен бизнес по-нататък?
-Моята философия, като родител, е да и предоставя всички възможности, а тя сама да избере, къде и в какво ще се чувства стойностна и реализирана. На конкретния въпрос ще отговоря с думите на самата Мария: „Много често се замислям затова. Родителите ми изградиха компания с добро име, която се наложи в бранша, като лидер в сектора козметика, продукти за коса и оборудване за фризьорски салони. Това е голяма отговорност не само за мен, а и за екипа, който работи в структурите на Christian Of Roma. Няма как постоянно да не се чудя, дали ще успея да се справя с такава голяма фирма.”
-Ролята на жената в управлението беше ли популярна позиция, когато Вие стартирахте бизнеса.
-Ни най-малко. Големите уроци, на които и днес залагам в бизнеса си, съм научила от съпруга си. Той беше изумителен човек. Днес за една жена е много по-лесно да ръководи, какъвто и да е бизнес. В индустрията на красотата, това е задължително, защото кой по-добре от една жена, може да знае кое прави една дама стойностна. Преди две години внедрихме марката Sexy Hair в България. Рекламно лице на бранда е символа на вечната женственост Мерилин Монро. Само ще цитирам слогана на американската марка стилизанти за коса: „Стилът се променя, сексапилът е вечен!”
-Ако за ден сте министър- председател, какво най-напред ще опитате да оправите в страната ни..?
-Преди всичко ще заложа на човешкия капитал. Не е сериозно да се залага на еднодневно представителство. Christian Of Roma е компания на четвърт век. Това са инвестиции, обучения, срещи и тийм билдинги, в които инвестираме постоянно. Страната ни се състои от хора, а развитието им е важно за развитието на страната. Това е дългосрочен проект. Така, както развивам екипите си, инвестирам в общуването с тях, подкрепата на таланта и амбициите им, така в много по-голям мащаб е необходимо да се стурктурират хората в едно общество. Защото държавата, това са хората, не управляващите.
-Била сте омъжена за изключителен италианец, защо не заминахте в Италия, да продължите там започнатото от двама ви?
-Истината е, че той избра страната ни, за да развива бизнеса си. Положи основите, а след това заедно изградихме и развихме бизнес, който днес заема лидерски позиции в бранша. Това е огромен труд на много хора, които постоянно откривам, за да продължаваме да правим това, което най-добре умеем. За да си успешен в един бизнес е необходимо да си иноватор, да търсиш нови възможности, да създаваш среда, в която професионалистите да общуват, да споделат опит и да се учат един от друг. Да създаваш възможности не е лесно, но е огромно удовлетворението, когато виждаш резултатите и благодарността на екипите и клиентите. Всяка нова територия е предизвикателство, пред което аз искам и, пред, което мога да се изправя, защото това ни прави много по-добри, конкурентни и успешни.
-Какво говорите на Вашите чуждестранни партньори за България. Налага ли се да ги опровергавате, да спорите за реномето на страната ни?
-Вече 25 години работим с лидерите в индустрията на красотата. Доказали сме се като лоялен и коректен партньор. Имали сме трудни моменти, но успяваме да намерим верните решения. Започнахме с италиански продукти. Днес в портфолиото ни има две американски и една английска марка – L`Anza и Sexy Hair и Revoution Hair Concept. L`Anzair партнират на NYFW, а Sexy Hair на Мис Свят. Каква по-добра референция за доверие от това.
-Модата и Елена Кристиано… До колко й се отдавате, доколко й се противопоставяте?
-Модата за мен е моят избор да пресъздавам тенденциите в личния си стил. Залагам на класиката, съчетана с елементи, които са тренд в момента. Категорично не съм роб на модата, защото вярвам, че класиката може да бъде модерна, претворена, чрез личния стил и присъствие на всеки един от нас. Както казва Коко Шанел: „Да се облечеш като Шехеразада е лесно. Да избереш малка черна рокля е трудно.“ Единственото, което бих добавила е: да избереш малка черна рокля, която те изразява, не е чак толкова трудно, когато искаш да създадеш правилното впечатление.
-Издател сте за България на италианското луксозно списание YOU, какви са темите за следващия брой?
-Списание YOU е фризьорският VOGUE. Това е едно издание, което моят партньор и създател на фестивала YOU HAIR AND FASHION SHOW, Марко Петрелли, издава в подкрепа на фризьорската гилдия по цял свят. Най-голямото признание, което получихме още с втория български брой е, че изданието е много добро. Това, на което залагаме е градската публика и разгръщането на лайфстайл теми, които читателите търсят. Следващият брой ще е посетен на Италианския фестивал на красотата и прическата, а темите ще са съобразени с градската култура, начин на живот, гурме изкушения, и, разбира се, тенденциите в облеклото, прическите и грима.
-Коя непопулярна благотворителна кауза бихте подкрепили сред, да кажем, няколко нестандартни предложения?
Моят съпруг навремето осъзна необходимостта от социален ангажимент към общностите, изпаднали в неравностойно положение. Предприемаческият му дух се насочи към конкретна солидарност и той вложи сили и желание в създаването на „Италиано-българска фондация” в Пловдив и става неин президент. За неуморната си работа в популяризирането на италианската култура, съчетана с всеотдайната страст, с която помага на социално слабите, Гаетано Кристиано получава званието „Командор от Ордена на Звездата на Италианската солидарност”. Днес аз продължавам неговата мисия, като подпомагам различни каузи, които се докосват до сърцето ми. Независимо дали те са популярни или не. Далеч съм от мисълта да ги изтъквам. За мен е важно да подкрепям каузите, в които вярвам.
-Тази година бяхте наградена с орден от италианското правителство. Разкажете, моля, за този орден и мотивите да Ви бъде даден…
-Бях много развълнувана, думите на посланика на Италия в България Стефано Балди, ме трогнаха и докоснаха сърцето ми. Това, което си спомням, е че той каза: Г-жа Кристиано притежава основните характеристики на успешните италианци в чужбина, за които всички ние можем и трябва да се гордеем. Преди всичко това е човек, който работи много усилено и постига заслужено набелязаните цели. Тя не се спира пред трудностите и препятствията, които се изпречват на пътя. Днес „Кристиан оф Рома“ заема значимо място в България като разпознаваема марка за италиански стил и професионализъм в областта на козметиката. Инициатива като "Италиански фестивал на красотата и прическата" вече се приема като емблема Made in Italy и италиански бизнес стил в България. Дискретността е едно от многото й качества, също така и ентусиазмът при предприемането на нови инициативи и постоянният й ангажимент в социалната област. Да можеш да споделиш и да дадеш на другите това, което си получил в живота, е урок, който никой от нас никога не бива да забравя.
Още от категорията
Бюджет 2025 превръща държавата в сериозен конкурент на бизнеса във войната за кадри