Нито по-малко жертви, нито по-безопасни пътища — само повече пари в държавната хазна. Така Институтът за пътна безопасност (ИПБ) обобщава резултатите от първите десет месеца на 2025 година, според които 370 души са загинали при пътнотранспортни произшествия, точно толкова, колкото и през същия период на миналата година.

Парадоксално, преди влизането в сила на най-мащабните промени в Закона за движение по пътищата през септември, жертвите дори са били с 14 по-малко спрямо 2024 г. След старта на новите мерки – контрола чрез средна скорост, обезопасяването на 36 участъка с концентрация на катастрофи и приемането на 43 „извънредни“ решения – броят на загиналите е нараснал с 15,2% само за два месеца.

Така заявената от правителството цел за намаляване на жертвите с 20% не само няма да бъде постигната, а по всичко личи, че ще се отчете увеличение на загиналите спрямо 2024 година — нещо, което не се е случвало от 2021 г. насам.

В същото време глобите по Закона за движение по пътищата надхвърлят 200 милиона лева, като само за превишена скорост са отчетени над 1 милион нарушения.
„Единственият реален ефект от предприетите мерки е повишаване на бюджетните приходи — за сметка на 370 загинали български граждани“, се казва в позицията на Института.

От организацията разкритикуваха остро управляващите и институциите, отговорни за пътната безопасност. Според ИПБ:

  • МВР се е превърнало в инструмент за събиране на приходи;
  • Координационният център работи единствено като информационен;
  • ДАБДП функционира като агенция за обществени поръчки;
  • АПИ харчи милиарди „в хаос, без визия и мисъл за безопасни пътища“;
  • а Министерството на транспорта „все още е на концерта на Роби Уилямс“.

„Корупцията е властелинът, с когото всички се съобразяват“, заключават от Института за пътна безопасност, като подчертават, че отговорността за управлението на риска от ПТП е лично на министър-председателя.