Над 40 на сто от инфраструктурата за бъдещата тол система ще бъде неизползваема първоначално. Планира се при старта й да се таксуват камионите по 6000 км шосета, които обхващат основно автомагистрали, и пътища първи и частично втори клас.
Първоначално от регионалното министерство обявиха за таксуване близо 11 000 км, но след намаляването им, камери и останалото оборудване ще събира прах неопределено време. По договор изпълнителят, който е австрийската фирма „Капш“, е задължен да изгради цялата инфраструктура по всички заложени в поръчката от държавата по техническо задание километри, а едва на по-късен етап би могло да се включват и останалите пътища след ремонтирането им със събраните от тол системата.
Заради свиването на километри се свиват и приходите, които МРРБ очаква от тол таксите. Първоначалния приход от тежкотоварния трафик - от 1,3 млрд. лева вече се смъкна до 700 млн. лева за първата година.
От тях 15 млн. лева ще се генерират от автобусните превозвачи, 445 млн. лева от транзитния през страната трафик, а останалите 240 млн. лева от вътрешния товарен трафик.
Други около 270 млн. лева още се очакват от леките автомобили да влязат в касата на държавата. Софтуерът на тол система вече функционира, в момента се обучават служителите, които ще работят с нея. От 16 май се извършва техническа експлоатация на системата в „офис“ режим, а от средата на август започва реалния й тест. В новата структура под шапката на Агенция „Пътна инфраструктура“ са назначени 629 служители, от които 68 са администрация, а останалите заети са оперативни работници.
Междувременно вторият лицензиран оператор на тол услуги "Телетол АД" обвини Пътната агенция в монопол и лъжа, след като АПИ прекрати договора за продажба на електронни винетки с мотив "липса на техническа съвместимост". Така на пазара остана единствено компанията "Интелигентни трафик системи".
Според "Телетол", АПИ е отказала да предостави парола за достъп до тол системата и така е блокирала дейността по свързването на двете системи.
От "Телетол" твърдят още, че договорът с първия доставчик на услугата е сключен един ден преди официалните документи да бъдат качени на сайта. Регистрационният процес е продължил 6 месеца, вместо 2 седмици.
От компанията са категорични, че ще сезират прокуратурата и премиера за действията на директора на Националното тол управление за длъжностно престъпление.
Още от категорията
Трафикът за товарни автомобили е интензивен на някои гранични пунктове с Румъния и Турция