Жертвите и ранените по пътищата са намелели с 25% през първото тримесечие на тази година. Само за март загиналите при катастрофи са с 40% по-малко, отколкото са били за същия период миналата година. Това сочи изследване на пътнотраспротния травматизъм, проведено от Института за пътна безопасност проведе изследванe на пътнотранспортния травматизъм.

Пандемията COVID-19 и въведеното извънредно положение в Република България намалиха значително трафика на превозни средства, което даде и своите положителни измерения. За първи път страната ни има възможност да се доближи до зададените цели в “Националната стратегия за подобряване безопасността на движението по пътищата на Република България 2010 г.-2020 г.” цели, а именно 50% намаление на загиналите и ранени в следствие на ПТП, пишат от института. 

Оттам изтъкват, че е рязкото нарастване на интензивността в пътното движение, след като бъде отменено извънредното положение може да доведе до рязко увеличаване на пътния травматизъм, ако не се вземат предварителни мерки. 

От Института са изпратили и предложение до министър-председателя Бойко Борисов какви мерки могат да бъдат взети с оглед ограничаване на ПТП след извънредното положение. Ето ги и тях:

- Преглед на списъците с участъците с концентрация на пътнотранспортни произшествия на територията на страната и незабавно отстраняване на дефицитите, свързани с пътната безопасност, на местата, в които се очаква рязко нарастване на интензивността на движение. 

- Привеждане в съответствие с нормативните изисквания на хоризонталната и вертикалната 

маркировка, и възстановяването им в случаи на липси. 

- Възстановяване на разрушеното асфалтово покритие и възстановяване на системите за активна защита, като еластични огради, предпазни парапети и др. по пътищата, където се очаква най-голямо натоварване; 

- движението на тежкотоварните МПС да бъде ограничено в най-натоварените часове; 

- Във времето на възстановяване на пътното движение, ограничаване на пътно-строителните ремонти или временното им замразяване като бъдат обезпечени с необходимата сигнализация. 

- Осъществяване на проверка на участъците от пътищата с временна организация на движението за състоянието на временната сигнализация и проверка дали създадената на пътя организация на движението отговаря на одобрените планове за временна организация на движението. 

- След отпадане на ограниченията, организиране на засилен контрол върху поведението на участниците в пътното движение от страна на контролните органи на МВР и МТИТС.